Opstelten is niet zozeer te oud, maar te weinig rechtsstatelijk

De 70-jarige minister Ivo Opstelten zegt dat ’de inhoud‘ telt. Maar inhoud is een vaag begrip in een zwarte doos. Wat minister Opstelten van de inhoud vindt blijft in de kamerdebatten die hij voert meestal een raadsel. Hij bedient zich juist van dooddoeners als ‘vertrouw me‘, ‘dat zit wel snor’ of ‘is bij dit kabinet in goede handen’ om de inhoud te maskeren. Minister Opstelten geeft geen inhoud, maar het idee van inhoud.

Opstelten vindt zich niet te oud voor de functie van minister van Veiligheid en Justitie ‘omdat hij er is’. Dat is opnieuw geen inhoudelijk argument van deze liberaal die steeds verder is af komen te staan van klassieke liberale beginselen als vrijheden, rechtsbescherming, rechtsgelijkheid en de bescherming van de rechtsstaat. Het is niet z’n leeftijd die Opstelten opbreekt, maar zijn inhoud. Die hij verbergt met een parodie op een minister die alles onder controle heeft. ‘Ik waak over u’. Er helpen onderhand geen grappen en grollen meer aan. Ze benadrukken juist extra de tragiek van de clown waar niemand meer om lacht, maar wel over lacht.

Zo iemand moet door de directie uit de arena gehaald worden. Het is verstandig dat minister Ivo Opstelten opstapt en een welverdiende rust tegemoet gaat. Nederland kent geen traditie van tussentijdse herschikking van het kabinet, maar nu minister Timmermans naar de EU vertrekt lijkt het een goed moment daarvoor. Ook een zwakke minister als Ronald Plasterk kan dan vervangen worden. Of minister Schippers als ze vanwege de NZa/Gottlieb-affaire nog verder in problemen raakt. Alleen moet Opstelten natuurlijk niet opgevolgd worden door staatssecretaris Fred Teeven die evenmin veel heeft met rechtsstatelijke principes. Om D66 electoraal de pas af te snijden zou het een meesterzet zijn van de VVD om weer een echte liberaal op Veiligheid en Justitie te posteren. Wie weet, doe eens wild: Sjef van Gennip van de Reclassering Nederland. Pas 63 jaar oud. Doen.

11 gedachten over “Opstelten is niet zozeer te oud, maar te weinig rechtsstatelijk

  1. @George Knight. Of Rob van Wijk CDA partijlid is weet ik niet. Wat ik over hem en van hem gelezen heb, ook over de EU en niet alleen in het kader van veiligheidsbeleid, schoot me zijn naam spontaan te binnen.

    En dan nog, Rutte kon toch ook met de PVV in zee gaan in een gedoogregering met Uri Rosenthal op BZ, waarna gelegenheidscoalities ‘Kunduz’ en de begroting van De Jager moesten redden van ‘een nationale ramp’?
    Er staat het nodige op het spel. Veel meer dan de exogeen opgeklopte politieke druk destijds: eurocrisis, economische crisis, een onderschatte EU communicatie crisis, dreigende energie crisis, oprukkend extremisme, snel verslechterende Oost-West verhoudingen met een proxywar op het schiereiland Europa. Stuk voor stuk onderwerpen, die nog jaren blijven doorwerken.
    Het CDA lijkt mij in zo’n geval op dit specifieke vlak een toch wat betrouwbaardere en stabielere ‘partner’.

    Niet dat het woord of begrip ‘partner’ er echt toe doet, maar het woord moet heden ten dage niet alleen in het politieke polderkolderieke ’s Gravenhage waar fundamentele veranderingen ver weg zijn, velen aanspreken…

    Panelen gaan zowiezo verschuiven na de provinciale verkiezingen.

    Like

  2. @King Billy
    De VVD heeft na de breuk herhaaldelijk aangegeven dat het nooit meer met de PVV in zee gaat. Dat lijkt me een prima idee. De PVV is intellectueel een dwerg die eerder krimpt dan groeit. Daar heeft Nederland niks aan. Achteraf wordt de episode met de PVV door CDA en VVD als een faux pas beschouwd.

    Ja, er staat veel op het spel. Een nationale regering van VVD, PvdA, CDA en D66 zou kunnen. Met het gevaar dat er dan weer veel ministers voor spek en bonen rondlopen die geen portefeuille hebben dus nooit eens fatsoenlijk af kunnen rekenen. Het lijkt me voor nu het belangrijkst dat de Defensie op peil wordt gebracht. Hoewel ik daarvan baal -bedankt Putin- omdat het ten koste van onder meer zorg en kunsten gaat, is dat de bittere urgentie van nu. Wie weet wordt je boodschap over de herschikking van het kabinet in Den Haag gehoord.

    Like

  3. Een nationale regering van VVD, PvdA, CDA en D66
    =======================================
    Dat kan je het Nederlandse volk toch niet aandoen!
    Het klinkt nogal vreemd van iemand die zegt dan ie wat meer van linkse huize is

    Roberto

    Like

  4. George,
    Kan je me aangeven welk van de 4 partijen dan links is. of zou zijn.
    Roberto

    Like

  5. @Roberto
    ik zeg als lid van en stemmer op de Piratenpartij niet dat een nationale regering van VVD, PvdA, CDA en D66 mijn voorkeur heeft. Ik zeg alleen dat het een optie is. Op dit moment heb ik in geen van deze vier partijen enig vertrouwen. In de SP, GroenLinks en de PVV en al die anderen die in de Tweede Kamer zijn vertegenwoordigd trouwens evenmin. Het is net als bij voetbal, soms is er een zwakke generatie die z’n tijd uit moet zitten en is het wachten op de toekomst.

    Ik weet niet of je m’n uitspraken zo kan vertalen dat ik van linkse huize ben. Ik voel me centrum-links, anarchistisch-progressief of progressief-liberaal en ben feitelijk politiek dakloos omdat ik me in geen van de gevestigde partijen kan vinden. Wat dat verder ook mag betekenen. En hoe dat met het politieke spectrum wel of niet meebeweegt. Met het etiket progressief voel ik overigens meer betrokkenheid dan met het etiket links vanwege de culturele implicatie.

    Like

  6. Ik weet niet of je m’n uitspraken zo kan vertalen dat ik van linkse huize ben.
    ==========================================
    Ik dacht altijd bij jou aan GL.
    Roberto

    Like

  7. @Roberto
    Typisch. Zo zie je maar weer hoe mensen beelden van elkaar vormen. Zo gek is het nou ook weer niet, van Mariko Peters kreeg ik ooit een soort vermelding omdat ik een tekstje had opgestuurd. Dus er is wel iets dat ik met die partij deel op het gebied van transparantie en burgerschap. Ooit stemde ik PSP dat in GL opging. Maar machtspolitiek vind ik GL een ramp. Over GroenLinks heb ik me eerder uitgelaten. Ik zie er net als bij D66 weinig daadkracht in:

    GroenLinks neemt nieuw initiatief tot transparante overheid

    GroenLinks is aan revisie toe

    Like

  8. Pingback: Na Opstelten en Teeven: Wat is het alternatief voor Rutte-II? | George Knight

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.