Waarom ik lid ben geworden van de Piratenpartij

Hoe kan het dat ik me vandaag aangemeld heb als lid van de Piratenpartij? Ik begrijp mezelf niet helemaal. Ik ben bewust nooit lid geworden van een politieke partij. Uitnodigingen van diverse partijen om mee te praten, te schrijven of te vergaderen heb ik altijd naast me neergelegd. En sinds ik blogger ben die de politiek kritisch volgt is de noodzaak eerder groter dan kleiner geworden om me autonoom op te stellen. Wat bezielt me?

Gisteren had ik via de mailinglijst van de Piratenpartij een lichte aanvaring met lijsttrekker Dirk Poot die me verweet in een hoekje af te wachten op missers. Om er vervolgens een blog over te schrijven. Dit naar aanleiding van een stuk over Peter Sunde waarin ik opmerkte: In Nederland bestaat bij media en politiek geen aandacht voor deze zaak. Ook niet bij de Nederlandse Piraten. Dat ging bij Dirk blijkbaar van ‘au’.

Natuurlijk herken ik me niet in het beeld dat Dirk schetst. Dat heb ik hem geantwoord. Zonder hard feelings. Ik begrijp best dat de piraten nu druk bezig zijn met praktische zaken zoals het verzamelen van handtekeningen of het werven van fondsen. Een gouden regel is dat de campagne in de laatste drie weken wordt beslist. Als de voorbereidingen goed zijn uitgevoerd. In mijn ongeduld begreep ik niet waarom de Piratenpartij nu al geen aandacht besteedt aan de actualiteit die nauw verbonden is met de kernpunten.

Bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken gaat de directie ‘Bestuur, Democratie en Financiën‘ over de financiering aan politieke partijen. Precies het beleidsterrein dat de Piratenpartij op de korrel neemt: het openbaar bestuur. De zinsnede ‘de directie is partner van de burger‘ verraadt dat volgens het directoraat niet de burger, maar de positie van de overheid hoofdzaak is. In werkelijkheid kan de overheid logischerwijs nooit een partner van de burger zijn. Want de overheid is de burger. Tegen die apartheid komt de Piratenpartij op.

Een medewerker van het directoraat liet me desgevraagd weten dat Nederland geen startsubsidie kent voor toetredende partijen. In Duitsland maakte juist dat de doorbraak van de Piratenpartei mogelijk door het inhuren van ondersteuning. Hij gaf tevens aan dat hierover in het recente verleden geen voorstellen zijn ontwikkeld. Zodat ook de Piratenpartij voor steun aangewezen is op de voorwaarden van de Wet Subsidiering Politieke Partijen. Dat betekent ten minste 1000 leden en een zetel in de Eerste of Tweede Kamer.

Tja, wat rest me dan anders dan de daad bij het woord voegen door lid te worden? Ik wil niemand oproepen hetzelfde te doen. Mede omdat ik zelf zo dubbelzinnig denk over de rol van politieke partijen en hun eigenbelang als ze eenmaal meedraaien. Word ik straks teleurgesteld? Ik hoop dat de Piraten het politieke systeem openbreken en de burger weer terugbrengen aan de macht. En wie wil, vooruit, ga naar lid worden.

Foto: Partijfinanciering

27 gedachten over “Waarom ik lid ben geworden van de Piratenpartij

  1. Ik vind het wel strak van jou George. Ikzelf heb er ook een hekel aan, maar ik overweeg toch om het te doen, alleen om ze aan de vereiste aantallen te helpen, want ik zag dat ze nog 400 leden nodig hebben. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat nodig is, aangezien de PVV helemaal gee leden heeft en toch ook bestaat. Of zou het alleen om de subsidie gaan?

    Like

  2. @lidy
    Strakheid is soms gewenst, je zegt het mooi. Goed dat je overweegt om lid te worden. Het gaat inderdaad om de subsidie. Dus nodig om een partij van de grond te tillen. En in de lucht te houden. Da’s het luchtkasteel van de initiatiefnemers.

    De PVV doet een beroep op externe financiers. Maar ik zie Dirk Poot niet snel een lezing voor conservatieve Amerikanen houden. En als-ie het zou doen zou het de Piraten waarschijnlijk alleen maar geld kosten. Zaalhuur en stomerijkosten.

    Like

  3. @GK: Ook ik moest glimlachen George. Tegelijkertijd moest ik denken aan het boek van Paulo Freire, één van mijn helden uit de jaren ‘ 60. In zijn boek: ‘ pedagogy of the oppressed (1968)’ in hst-3 schrijft hij: Over de ‘ ware’ revolutionair die twee zaken moet zien te verenigen.
    • Action. +>
    • Reflection. => word=work=praxis.
    • Sacrifice of action => verbalism.
    • Sacrifice of reflection => activism.

    Het lijkt mij dat jij die beiden nu probeert te verenigen. Good luck be with you!
    Want even verder in zijn boek schrijft hij:
    Only by abolishing the situation of oppression (en daar gaat het mi hier over) is it possible to restore the love which that situation made impossible. If I do not love the world – if I do not love life – if I do not love men – I cannot enter into dialogue.

    Hij gaat verder met een waarschuwing:
    ‘ On the other hand, dialogue cannot exist without humility.’
    Dit is volgens mij een cirkelverwijzing en waarschuwing aan verbalisten en activisten die beiden vaak menen de door Godgegeven waarheid in pacht te hebben.

    nogmaals succes met je (voorlopig?) nieuwe ‘ (t)huis’.
    ik ben nog dwalend : -(((((

    Like

  4. @Jack
    Paulo Freire is een nieuwe naam voor me. Iemand die lid wordt van een politieke partij is een verre echo van de ‘ware’ revolutionair. Maar ik zie de overeenkomsten.

    Je hebt gelijk dat het me gaat om het afschaffen van de onderdrukking. Of liever gezegd, de scherpe kantjes van die onderdrukking afhalen. Om Freire te parafraseren: betrokkenheid = engagement = gesprek.

    Ik vrees bij mezelf eerder voor te veel relativering, dan voor een tekort aan nederigheid. Je hebt gelijk dat in het gelijk optrekken in de strijd men vreemde kostgangers kan tegenkomen. Zeloten bestaan overal. Piraten zijn doorgaans jong van geest en lijf en hebben een vertekening ingebakken door hun gerichtheid op techniek. Maar mijn ervaring is dat dit volop mogelijkheden biedt omdat het samengaat met een open mind. Zonder dat was het hopeloos, en een freak show. Nu is het een snelcursus aanpassing om de vijand te leren kennen. Spannend hoe de partijleiding zo’n piratenschip vol muitende individuen tussen de klippen door probeert te loodsen.

    Like

  5. “Mede omdat ik zelf zo dubbelzinnig denk over de rol van politieke partijen en hun eigenbelang als ze eenmaal meedraaien. Word ik straks teleurgesteld? Ik hoop dat de Piraten het politieke systeem openbreken en de burger weer terugbrengen aan de macht.” –> we willen ervoor zorgen dat dit niet gebeurd en ik nodig je uit om hieraan bij te dragen, door als lid deel te nemen in het LF systeem https://wiki.piratenpartij.nl/liquid_feedback

    Like

  6. @GK: Paulo Freire (Braziliaans pedagoog) was een van mijn favoriete pedagogen tijdens mijn studie onderwijspedagogiek. Hij werkte met de meest arme, eigendomloze, analfabetische landarbeiders in Zuid Amerika en later Afrika aan alfabetisering en (politieke) bewustwordingsprocessen. Hij was zo succesvol dat hij uiteindelijk in de gevangenis terecht kwam en later in ‘ballingschap’ moest leven.
    Hij ging er samen met Ivan Illich van uit dat onderdrukten in traditionele agrarische samenlevingen – zoals Zuid Amerika en Afrika – niet in staat waren zichzelf los te zien van het land waarop ze werken en daarom – net als het land dat ze bewerken – eigendom waren van de grootgrondbezitter. Maw, ze hadden geen eigen identiteit en wisten niet dat ze er eentje konden hebben. Je zou kunnen zeggen dat PF (hoewel geen priester) mede aan de wieg stond van de ‘bevrijdingstheologie’ in Zuid Amerika eind jaren ’60, begin jaren ’70 van de vorige eeuw.

    Even een kleine citaat uit Wikipedia over zijn begrip ‘Culture of silence’:

    = According to Freire, the system of dominant social relations creates a culture of silence that instills a negative, silenced and suppressed self-image into the oppressed. The learner must develop a critical consciousness in order to recognize that this culture of silence is created to oppress. Also, a culture of silence can cause the “dominated individuals [to] lose the means by which to critically respond to the culture that is forced on them by a dominant culture.” Social domination of race and class are interleaved into the conventional educational system, through which the “culture of silence” eliminates the “paths of thought that lead to a language of critique” =

    Het lijkt jou wellicht vergezocht, maar in mijn ogen zie ik veel parallellen met onze eigen(?) gebrekkige geletterdheid op het gebied van (politiek)bewustzijn. Tijden zijn uiteraard veranderd en we leven een halve eeuw verder, maar ik meen dat ook veel westerlingen tegenwoordig nog steeds niet in staat zijn om een werkelijk goed ethisch ontwikkeld eigen bewustzijn te hebben. Onze ongeletterdheid lijkt uiteraard niet op die van de Z-Amerikaanse analfabeet van een halve eeuw geleden, maar the ‘culture of silence’ waar PF het over had bestaat in mijn ogen nog steeds in onveranderde vorm.

    Ik wijd hier een beetje over uit omdat ik ook parallellen meen te ontdekken in jouw inzet voor Assange en de verkettering van de man door een wereld die zegt het vrije woord hoog in het vaandel te dragen. Ook de leiders van de Z-Amerikaanse landen droegen PF op handen totdat zijn programma van politieke bewustwording van de landloze landarbeiders door het succes als een gevaar voor de gevestigde staatsbelangen werd ervaren.

    Like

  7. @Jack
    Ik zie juist veel parallellen tussen onze huidige tijd en de jaren ’60 en ’70. Dus in mijn ogen niet vergezocht. Alleen kan ik weinig met de psychologisering van de politiek zoals ik die lees in je uitleg van Freire. Waarvoor overigens dank. Oneens ben ik het er trouwens niet mee. Volgens mij werkt het inderdaad zo dat onderdrukten in de kern zichzelf onderdrukken. Nu is het toch een wonder dat het westers publiek stil blijft terwijl hun voorzieningen worden afgebroken ten gunste van banken en bankiers die zichzelf bonussen blijven geven. Hoe kun je in hemelsnaam dit mechanisme anders verklaren dan door geïmplanteerde apathie of zelfhaat?

    Ik ben nu al benieuwd naar de evaluatie van de episode Assange in 2020. Wat zal er dan met vingers gewezen worden en zullen de mea culpa’s klinken. Werkelijk een voorrecht om in deze tijd te leven waar het recht zo verkracht wordt. Spannend om het mee te maken. Alleen Assange is er niet bij gebaat.

    Like

  8. Mooi en welkom! Voor mij is het ook de eerste keer dat een politieke beweging mij zover heeft kunnen krijgen om lid te worden en dat terwijl politiek er bij mij met de paplepel ingegoten is. Maar als ik kijk naar bijvoorbeeld vergaderingen in de Tweede Kamer heb ik het gevoel dat ik kijk naar een slecht toneelstuk. Dat is ook niet zo gek want de Tweede Kamerleden moeten het doen met minimale ondersteuning terwijl ze worden gebombardeerd door allerlei voorstellen van de regering die ondersteund wordt door legers van ambtenaren; een totaal scheve verhouding tussen volksvertegenwoordiging en de beleidsbepalers en dan wil Mark Rutte die verhouding nog schever maken door het aantal “vervelende” kamerleden (controleurs) in te perken.

    Het systeem van de Piratenpartij (liquid feedback) maakt het mogelijk de controle op de regering enorm te vergroten, initiatief te nemen vanuit het Parlement en daarmee de positie van de volksvertegenwoordiging enorm te versterken en op die manier zouden we zomaar eens kunne komen tot een echte democratie.

    Like

  9. Pingback: Piratenpartij hoeft niet verstrikt te raken in de Nederlandse politiek « George Knight

  10. Pingback: Piratenpartij in de StemWijzer maakt mij niet wijzer « George Knight

  11. Pingback: Eddy Terstall kiest voor de Partij voor de Dieren « George Knight

  12. Pingback: Weldoordacht en welgemutst stem ik op de Piratenpartij « George Knight

  13. Pingback: Over hermelijnvlooien, Oranje, gelijkgeschakelde media en Piraten « George Knight

  14. Pingback: Winst Beppe Grillo is hoopvol signaal voor nieuwe partijpolitiek | George Knight

  15. Pingback: Pleidooi voor bewustwording en actie: tegen de controlestaat | George Knight

  16. Pingback: Op zoek naar progressieve politici. Ik vind ze niet. Vreemd? | George Knight

  17. Pingback: Piratenpartij moet meer aan de weg timmeren. Kei- en keihard | George Knight

  18. Pingback: Oproep tot fundamenteel debat over organisatie van Piratenpartij | George Knight

  19. Pingback: Na Opstelten en Teeven: Wat is het alternatief voor Rutte-II? | George Knight

  20. Pingback: George van Houts interviewt Wouter Koolmees over macht banken | George Knight

  21. Pingback: Dirk Poot legt uit waar de Piratenpartij voor staat. Something cool? | George Knight

  22. Pingback: Depositobank in oprichting is een nutsbank zonder risico | George Knight

  23. Pingback: Bestuur Piratenpartij stopt over naar Forum voor Democratie. Partij is in rechtse richting bijgebogen. Hoe nu verder? | George Knight

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.