Weldoordacht en welgemutst stem ik op de Piratenpartij

M’n stem gaat naar de Piratenpartij. Lang heb ik geaarzeld, of ‘gezweefd‘ zoals het heet. Vergelijkingen aan de hand van de StemWijzer deden me uitkomen bij GroenLinks, MenS, Piratenpartij, PvdA en PvdD. Een gemis is dat kleine partijen in stemwijzers ontbreken en zo een vergelijking ondoenlijk is. MenS lijkt me te zweverig, m’n stem op de PvdA te vroeg en die op de PvdD te laat. Zodat GroenLinks en de Piratenpartij overbleven.

Sommigen die dit blog volgen zullen m’n keuze voorspelbaar vinden. Ik ben immers in juli 2012 lid van de Piratenpartij geworden. En in september 2011 schreef ik naar aanleiding van het succes van de Duitse Piratenpartij: ‘Het valt te voorzien dat een goed voorbereide Nederlandse Piratenpartij de volgende keer stemmen zal wegsnoepen bij D66 en GroenLinks. In de studentensteden en bij een stedelijk intellectueel-creatieve klasse zullen de Piraten het naar verwachting goed doen. Maar ook bij kiezers van protestpartijen als de PVV en de SP. Daarom kan het resultaat dat de Piraten in Berlijn hebben geboekt bovengenoemde partijen niet koud laten. Met name D66 en GroenLinks zouden achter hun oor moeten krabben en eens serieus werk moeten maken van burgerrechten, privacy, culturele vrijheid en de vrijheid op internet.’

Mijn twijfel over de Piratenpartij is groter dan het lijkt en zit ‘m in de voorwaarde die ik een jaar geleden toevoegde: ‘een goed voorbereide Nederlandse Piratenpartij’. Met het programma zit het wel snor en ook lijsttrekker Dirk Poot slaat zich vaardig door de leerschool van de politiek heen. De goede voorbereiding heb ik echter gemist. Ik besef dat dit mede een kwestie van geld is omdat de partij als enige van de kanshebbers op een zetel het zonder ondersteuning van de overheid moet stellen. Daarom vind ik een Piratenpartij die zorgt voor verbreding en verdieping van het politieke debat belangrijk genoeg om toch mijn stem te geven.

Transparante overheid, internetvrijheid, privacy, automatisering, auteursrechten en octrooirechten zijn onderwerpen die meerdere partijen in hun programma noemen. Maar er wordt zoveel genoemd. Het gaat erom welke punten een partij bij onderhandelingen als laatste inlevert. En dan vertrouw ik erop dat de Piratenpartij voor deze kernpunten opkomt, tot haar laatste snik. Ik stem op de Piratenpartij. Lijst 11.

5 gedachten over “Weldoordacht en welgemutst stem ik op de Piratenpartij

  1. @Rikus
    M’n keuze voor de Piratenpartij is meer dan een proteststem. Da’s me te defensief gedacht. Ik heb de realistische hoop dat de partij iets opbouwt en actief mee kan helpen het politieke klimaat te verbeteren. En de burger een grotere rol te geven in de politiek. Succes gewenst met Wilders!

    Like

  2. Ja de zelfde gedachten had ik toen ik overstapte naar Wilders
    Ik blijf nog steeds hopen
    Al staat zijn Europa retoriek slechts gedeeltelijk aan

    Like

  3. Mijn stem gaat naar Wilders (ofschoon ik ook veel sympathie koester voor mevrouw Ouwehand van de PvdD).
    Reden:
    1) Europa (ofschoon ik voor Arie Slobs idee ban voor een Neuro en Zeuro)
    2) de schaamteloze PvdA-campagne van de PO. Ik stem op een partij die dit Noord-Koreaanse relict wil ontmantelen. Propaganda oké, maar doe dat dan met Uw eigen centjes.
    Ook de dagelijkse halleluja uitingen van de grachtengordel-BN’rs op radio 1 dat Wilders een dood paard is en dat het murw beuken van zijn kiezers toch nut gehad heeft.
    Incluis trouwens jou zo geliefde Cultuur pavlov-dieren (volgens mij staat op oorspronkelijkheid anno 2012 een taboe in Cultureel verantwoord Nederland)
    Het maakt me intens onpasselijk to say the least.

    Anyway ik ga dus op Wilders stemmen. And trust me ik ben het met 50% van zijn programma niet eens. (zo kwam ik bij mijn kieskompassen, kieswijzers en andere fantasie-kronieken altijd uit op PvdD of D’66 en zelfs een keer Groen Links. Kereltje pechtold can you believe it ? het figuur die ’t minste kans maakt op mijn stem komt op 1 in de natte droom van Andre Krouwel. En radio 1 maar dagelijks de leugens van Stem-therapeut Krouwel de ether inslingeren. Alles voor de goede PvdA-zaak.

    Anyway George, ik gun U en de Piratenpartij een zetel toe.

    Like

  4. Pingback: Piratenpartij groeit langzaam maar zeker en wacht permanente campagne « George Knight

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.