Ontstemd stemmen voor gemeenteraad. Bij gebrek aan beter

Wie ben ik om stemadvies te geven? Dat geef ik dan ook niet. Weet ik veel. Een keuze is ook sterk afhankelijk van de eigen situatie. Als lid van de Piratenpartij kan ik in Utrecht niet op deze partij stemmen omdat die daar niet meedoet. Dat kan wel in Amsterdam, Binnenmaas, Groningen en Zwolle. Wat is in hemelsnaam Binnenmaas? En in Nijmegen op een wilde kandidaat die wel en niet namens de Piratenpartij deelneemt. Geen voorbeeld van een goed draaiende partij. Integendeel. Maar de Piratenpartij verdient een kans om zich te bewijzen. Ze zijn opvallend onder de radar van de publiciteit gebleven. Als aanvalspiloten. Voor de Europese verkiezingen in mei weet ik nu al zeker dat mijn stem naar de Piratenpartij gaat. Daar zie ik de zin van in.

Wat stem ik dan in Utrecht? Verdorie, het is verdomde lastig. Ik onttrek me niet aan de malaise. Sommige maatschappijcritici menen dat vooral de loze beloftes van premier Rutte in vorige campagnes het aanzien van de politiek hebben beschadigd. Of het rancuneus optreden van Diederik Samsom die als het tegenzit en anderen hem weerspreken steeds meer de trekken van een Karpatenkop vertoont. Of komt het doordat landelijke politici de lokale campagnes hebben gekaapt? Met hulp van de media. Zodat lokale partijen op de landelijke televisie nauwelijks aan bod kwamen. Alsof in een verslag van de voetbalcompetitie Ajax en Twente ongenoemd blijven. De twee grootste partijen zullen wel weer de niet-stemmers en de lokale partijen worden.

Het doet er nauwelijks toe wat ik stem. Mijn ideale partij en ideale kandidaat ontbreken toch. En de volgende ook. Evenals de daarop volgende. Ik doe water in de wijn. En daarna nog eens water in de wijn. En dan nog eens. Van de lokale politiek kan ik bij lange na niet begeesterd raken. En die vervreemdende campagne van landelijke politici die net doen alsof ze gekozen kunnen worden in lokale gemeenteraden heeft het me nog eens extra tegengemaakt. Maar ik stem wel. Vol tegenzin in mijn lichaam. Om ontstemd van te worden.

8 gedachten over “Ontstemd stemmen voor gemeenteraad. Bij gebrek aan beter

  1. Blanco stemmen is bij mij de keuze 😉 Ben het met geen van de partijen genoeg eens om die mijn stem te geven, maar ik wil wel mijn stemrecht benutten.

    Like

  2. @Robske
    Ja, daar heb ik ook over nagedacht. Ik snap je worsteling. Maar ik vermoed dat je nog beter thuis kunt blijven dan blanco stemmen. Want door je blanco stem verhoog je het opkomstpercentage. Wil je dat?

    Like

  3. @George

    Voor mij is het geen worsteling. Wie een beetje analyseert wat de achtergronden van die particiepatiewet zijn en de uitwerking daarvan op gemeentelijk niveau, stemt SP. Lees mijn reactie eerder hier:

    http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/25639_roemer_wil_grote_steden_veroveren/

    Overigens heb ik het verkiezingsdebat vanavond gevolgd met 2 gezinnen met een modaal inkomen om het … bleren … van partijleiders te … de-conditioneren en omdat ik volgens hen goed thuis ben in de drie “L’s” van Rutte c.s. (liegen, lachen en leuteren). Voorbeeldje: hun netto besteedbaar inkomen is helemaal niet gestegen. Het loonstrookje toont een stijging qua netto-inkomen, maar de zorgtoeslag is bovenmatig gedaald. Dit is elders terug te vinden. DNB constateert dat er sinds de eeuwwisseling een groeiende kloof gaapt tussen nominale lonen en reëel beschikbaar bestedingsvermogen.

    Koppel dit eens aan mijn opmerking elders, die wel zonder context kan:

    Je bedoelt al die ‘grote mensen’ die het Fonds Economische Structuurversterking (FES) tussen 1995 en 2011 in stand hielden? De grootste spaarpot is overigens in bezit van het grootbedrijf, nl. 60 miljard. Dat komt door een sterke verlaging van de vennootschapsbelasting. Of men daar nog iets mee doet? Nee, dat geld ligt vast, werd er geantwoord. Waarin? Beleggingen in commodities?

    Nee, met de SP heb je nog geen nieuwe schoenen. Dat weet ik. Maar met de ondermijning van de binnenlandse vraag vlot het uiteraard niet met de economie. Er zitten zeer suspecte kanten aan de bezuinigingen: Arme burgers, arme cultuur, arm MKB.

    Like

  4. Ik ben het eens met je relaas. Ik heb contact gehad met ambtenaren en zorgverleners in mijn gemeente met betrekking tot die nieuwe participatiewet. Zorgverleners zitten nu te stressen omdat ze los bij iedere gemeente moeten aankloppen voor contracten e.d. in plaats van een landelijke centrale instantie (UWV als een van de voorbeelden). De ambtenaren hebben nog lang niet precies door wat ze exact geregeld moeten gaan krijgen, dus die kunnen de zorgverleners ook nog geen duidelijkheid geven, omdat Den Haag dat nog niet aan de gemeentes heeft gegeven.

    Het probleem is dus niet alleen budgettair van aard (minder geld, hetzelfde moeten bereiken, wat ongeacht wat niet gaat lukken) maar ook een groot gebrek aan organisatie in de regering zelf.

    Op dit moment zitten de gemeentes al overeenkomsten hier te sluiten, en hopen ze maar dat Den Haag’s richtlijnen genoeg raakvlakken met hun overeenkomsten zal hebben. Ze zeggen dat een half jaar om deze zaken rond te krijgen simpelweg te weinig is.

    Los ervan, ik vind stemrecht een groot goed, maar ben het niet genoeg eens met welke partij dan ook in mijn gemeente om erop te stemmen. Dus stem ik blanco. Ik zie niet stemmen als een signaal dat niet alleen de partijen afkeurt, maar ook de huidige democratie zelf. (dat dit lang niet altijd de bedoeling is van de mensen die dit doen, snap ik ook wel)

    Like

  5. @Arjan
    Dank voor je advies. Wie zegt dat ik in mijn worsteling niet bij SP uitkom? Maar ook dan stem ik met tegenzin omdat die partij wat interne democratie betreft nogal wat steken laat vallen. Oude krakende schoenen. Ik ken de voorbeelden uit eerste hand van een voormalig SP-raadslid. Met de kritiek op de zorg/ participatiewet ben ik het eens.

    Like

  6. Pingback: Lapavitsas over het tekortschieten van Europees links | George Knight

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.