Piratenpartij groeit langzaam maar zeker en wacht permanente campagne

De Piratenpartij heeft het niet gehaald. De partij bleef met iets meer dan 30.000 stemmen steken op 0,3%. Toch driemaal zoveel als in 2010. Maar het had 0,66% moeten zijn. Ik heb geen spijt van mijn stem. De afgelopen campagne was voor de partij -en ook de kiezer op de partij- een les in focussen. Het volgende focuspunt zijn de Europese Verkiezingen in 2014. Voor de tussentijd hoop ik op een permanente campagne.

Het tegenvallende resultaat vraagt natuurlijk wel om een verklaring. Waarom heeft de betrokkenheid en inzet van vele vrijwilligers tot dit resultaat geleid? Zijn de juiste doelgroepen op de juiste manier benaderd? Ofwel, was de campagne effectief binnen de beperkingen? Voor een afdoend antwoord is het nu echter nog te vroeg.

De Piratenpartij is het hoogst geëindigd van de partijen zonder overheidssubsidie. En heeft Hero Brinkmans DPK zelfs gepasseerd. Zoals velen al opmerkten voerde GroenLinks een professionele publiciteitscampagne. Maar dat redde de partij niet. Toch moet me van het hart dat ik bij de Piratenpartij precies dat miste wat ik verwacht had: creativiteit. Bijvoorbeeld met inzet van kunstenaars. Ik zag het niet terug op de website, de sociale media en in de campagnespots. De content bleef ondergeschikt aan de techniek. Daar valt de winst te halen. En in de fondsenwerving om professionaliteit in te kopen. Met een goede voorbereiding kan het lukken.

Foto: Logo

10 gedachten over “Piratenpartij groeit langzaam maar zeker en wacht permanente campagne

  1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat de naam ‘piratenpartij’ gewoonweg veel mensen afschrikt. Ik snap dat het om de boodschap moet gaan, en niet om de naam, maar het maakt wel een verschil.

    Like

  2. De naam Piratenpartij is niet een keuze, die is vanwege het internationale verband vastgelegd en zou gezien moeten worden als “Geuzennaam”. Neemt niet weg dat inderdaad veel mensen het een amateuristische naam vinden. Vreemd eigenlijk als je de acroniemen van de overige partijen uitschrijft, blijft er ook niet veel van over.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pirate_Parties_International

    Like

  3. @Mihai
    En Nederland kent veel water.

    @Anoniem
    Maar een naam die niets zegt, schrikt ook niet af. Stephan heeft denk ik toch een punt. Wat voor associaties roept ‘Piratenpartij’ op? En op welke plaats staat de beoogde associatie? Kiezers gebruiken hun gevoel, en een naam is daarbij belangrijk.

    Like

  4. Ik denk dat de naam langzaam went. Zeker de vorige keer reageerden mensen lacherig, dat was dit keer al stukken minder. Ik denk dat een hoop potentiele piraten toch strategisch gestemd hebben. En daarnaast valt er zeker nog wat te sleutelen aan de campagne. Kijkend op fok, tweakers.net en geenstijl zijn de piraten een flinke partij. Een gedeelte van die jongeren mobiliseren om via crowd sourcing creatieve content aan te leveren lijkt mij meer in de geest van de partij dan fondsen werven en professionals inhuren.

    Like

  5. @Milo
    Ik denk ook dat een heleboel potentiele Piraten op andere partijen hebben gestemd. Het is denk ik een valkuil om professionalisering principieel af te wijzen. Zinvoller lijkt me de discussie onder welke voorwaarden dat moet en kan gebeuren. Dat gaat over de wetmatigheid van een politieke partij, niet om een activisten-, hobby- of leefgroep.

    Maar ik weet dat er binnen de Piratenpartij verschillend over wordt gedacht. Zeg: de basis-denkers tegenover de topdown-denkers. Dat verschil van mening verklaart wellicht mede het uitblijven van focus. De knoop wordt niet doorgehakt.

    Bedenk ook dat content die tamelijk onbeholpen van onderop wordt aangeleverd, niet per definitie de geest van de Piratenpartij optimaal over het voetlicht brengt. Kortom, ik pleit voor een combinatie van beide benaderingen. Zoals de PvdD ook doet. Kijk ook hoe de Duitse piraten hun publiciteit professionaliseerden. Maar sommigen daar inderdaad problemen bij bleven hebben.

    Like

  6. Pingback: Piratenpartij groeit langzaam maar zeker en wacht permanente ... | anders en beter | Scoop.it

  7. De piratenpartij klink nogal …well Jack Sparrow etc (en dit bedoel ik niet denigrerend integendeel zelfs want mijn inschatting is dat jij en ik niet gek zoveel van elkaar schelen qua een hele dros standpunten). En in Duitsland gaat het nogal LPF-achtig (althans als ik de PO mag geloven).
    Ik heb geen campagne gezien. (muv. Geenstijl)

    Je schrijft: “Het tegenvallende resultaat vraagt natuurlijk wel om een verklaring. Waarom heeft de betrokkenheid en inzet van vele vrijwilligers tot dit resultaat geleid? Zijn de juiste doelgroepen op de juiste manier benaderd? Ofwel, was de campagne effectief binnen de beperkingen? Voor een afdoend antwoord is het nu echter nog te vroeg”

    Ik heb geen campagne gezien. Werkelijk niet. Waar waren die vrijwilligers, waar was die betrokkenheid ? Tuurlijk die betrokkenheid was er maar het werd niet zichtbaar. Werkelijk niemand had van de piraten partij gehoord als ze niet toevallig <20 waren en af en toe GeenStijl lazen.

    ps. ik heb één vriendin over gehaald om te stemmen. En die stem ging uiteindelijk naar jou. Het was wel een fuck you stem tegen de establishment and all that. Maar dat is legitiem. Ik stimuleer dat zelfs maar dat is niet genoeg. Er moet een visie zijn en dat is niet onder het voetlicht gekomen. (al schat ik in dat jullie van de MSM ook nul, komma nul kansen hebben gekregen)

    Mijn advies: recht de rug, haal het kromzwaard uit het vet en vol goede moed weer verder.
    Keep strong mon ami !

    Like

  8. @Raaf
    Vooropgesteld, ik ben sympathisant en lid, maar speel geen actieve rol in de Piratenpartij. Zeker is er heel wat kritiek mogelijk op de gevestigde media. Vele beeldbepalende media (De Volkskrant, De Telegraaf, DWDD, P&W) kiezen partij en voeren zelf campagne. Maar ook de ‘neutrale’ NOS die alle partijen aan bod zou moeten laten komen, concentreert zich niet op het voorlichten en verslag doen van de campagne, maar verslaat een en ander als een sportwedstrijd. Zodat de kleinere partijen ongenoemd blijven. Of in de categorie ‘kleintjes’ worden gezet. Typisch geval van apartheid.

    En als een partij dan niet volop de kansen grijpt om door eigen publiciteit het verschil te maken, dan komt de missie niet over. Maar zelfs partijen als GroenLinks of PvdD die hun publiciteit wel goed voor elkaar hadden, konden daarmee geen verschil maken. Zodat een verwarrend beeld resteert over de vraag wat belangrijk is in een campagne. In de marketing geldt het idee dat een slecht product nooit een succes kan worden, maar een goed product nooit de garantie heeft dat het aanslaat. Politieke marketing is niet anders.

    Ik wil er niet te diep op ingaan waarom de Piratenpartij het niet gered heeft. Msschien had de partij het visnet ruimer uit moeten gooien richting groot publiek zonder zich te veel terug te trekken in een eigen wereld van reeds geinteresseerden. Ik heb dat ook wel gedacht de laatste maanden, maar weet dat niet zeker. Maar ik kan instemmen met je observatie dat de campagne niet zichtbaar werd. En hoewel de partij zeer weinig -of: geen- middelen had, miste ik de brutale creativiteit om met free publicity in te breken in de media. Zo’n over kanalen tuffende piratenboot was toch een postkoets voor piraten.

    Leuk dat dit blog ten minste een stem opgeleverd heeft. Ik zie nog steeds volop potentie in de Piratenpartij. Dirk Poot is in mijn ogen een talentrijk politicus. En de kernpunten staan als een huis. Nu nog een goede organisatie opbouwen die beseft dat politieke marketing een aparte discipline is die vrijwilligers niet vanzelfsprekend in de vingers hebben. Het zou om de doelmatigheid moeten gaan. Marketing gaat niet ten koste van de missie, maar dient deze juist. Dat besef moet naar mijn idee breed doorbreken voordat succesvol een volgende stap gezet kan worden.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.