Zwart, Bordeauxrood en Geel in Tate Modern

Gisteren is in de Londense Tate Modern ‘Black on Maroon‘ van Mark Rothko beklad. Het schilderij uit 1958 is onderdeel van de Seagram-serie en kan hersteld worden. Vladimir Umanets schreef met een pen in de rechterbenedenhoek ‘Vladimir Umanets ’12 / A Potential Piece of Yellowism‘. Rothko (1903-1970) is een hoog gewaardeerde schilder aan wiens kleurvlakken spirituele kwaliteiten worden toegedacht. De Rus Umanets kon ontkomen. Gevraagd door The Guardian verwijst Umanets naar het ‘Yellowism‘. Een manifest zegt dat voorbeelden ervan op kunstwerken kunnen lijken, maar het niet zijn. Marcin Lodyga en Vladimir Umanets menen dat de context voor kunstwerken al kunst is. Umanets past in de traditie van verwarde geesten en iconoclasten zoals Gerard Jan van Bladeren die tot tweemaal toe aan het eind van de vorige eeuw een werk van Barnett Newman met een Stanley-mes beschadigde. Deze keer valt de schade mee. Vladimir Umanets is gekend. Museumdirecteur Chris Dercon ziet het museum als vrijhaven voor de kunst. Daar gebeurt het.

Foto: Mark Rothko, Black on Maroon, 1958. (cat.nr. T1170). Tate Modern, Londen, Credits Kate Rothko Prizel en Christopher Rothko/DACS, 1998

4 gedachten over “Zwart, Bordeauxrood en Geel in Tate Modern

  1. degene die dat kunst of spiritueel noemt moet hoognodig naar de zieleprikker; degene, die er een enkele euro voor geeft hetzelfde.
    Schande dat zoiets zwaar gesubsidieeerd in een museum hangt; zou op een vuilnisbelt moeten liggen.

    Like

  2. @PHM
    Met dat eerste ben ik het eens, met dat laatste niet. Enkele jaren geleden zag ik in Munchen een grote overzichtstentoonstelling van Mark Rothko. Hoewel ik doorgaans alert ben op de trucjes en de gemakzucht van de moderne kunst verdween mijn cynisme als sneeuw voor de zon. Door de stralende schilderijen die aantrokken. Ik bleef uren zitten. Het was me het geld meer dan waard.

    Like

  3. U toont Tate cat nr 1031 maar het beschadigde schilderij is cat nr 1170 heeft Tate staf mij gezegd . Ik heb deze schilderijen uitgebreid onderzocht. Ze zijn complex van opbouw en hebben een unieke uitstraling. Herstel is mogelijk maar het verfijnde oppervlak zal er door lijden.
    Prof dr j.j.boon

    Like

  4. @J.J. Boon
    Dank u voor uw correctie. Ik heb de foto vervangen. Hopelijk zal het oppervlakte min of meer hersteld kunnen worden. Uw constatering dat de verfijnde structuur door de beschadiging moet inboeten is triest.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.