George Knight

Debat tussen links en rechts

Johanna en George over religie en islam 4

with 7 comments

Deel 4 van een discussie tussen Johanna Nouri en George Knight.

George: Het lijkt alsof ik mijn eerdere reactie niet geschreven heb. Het gaat me niet om een bepaalde religie, maar religie in het algemeen. Religies zie ik eerder als negatieve dan positieve krachten, hoewel ze zeker positieve elementen bevatten en mensen troost en zingeving bieden. Je veronderstelling dat het om een bepaalde religie gaat kan ik dan ook niet zien als een antwoord op mijn woorden.

Als je dan toch op de islam wil focussen, dan lijkt me het een feit dat er heel wat in de omgeving waarin die religie wortelt niet klopt. Objectieve VN-rapporten doen onthullende uitspraken over de culturele, economische en maatschappelijke achterstand van landen waar de islam leidend is. Ik betwijfel of je wat mis is in zo’n land allemaal de islam kan aanrekenen, maar ik betwijfel evenzeer dat er niets aan de islam valt aan te rekenen. Het onthoofden van de boodschapper verklaart de boodschap niet.

Ik zie ook een vertekening in de media. Maar juist de andere kant uit. Heb jij iets over het Shariah Index Project van Feisal Abdul Rauf gelezen? De gevestigde media gaan in op uiterlijkheden en losse verschijnselen in de islam. Waar door een nieuwsfeit of een verslag de kernwaarden van de islam ter discussie zouden kunnen komen te staan, zwijgen de Nederlandse media echter. Uit politieke correctheid of angst? Misschien komt je ergernis over de vertekening in de media en de focus op losstaande feitjes op hetzelfde neer als mijn kritiek. Het gaat nooit tot de kern als het over de islam gaat. Dat kun je zowel positief als negatief opvatten.

Het is me niet onbekend dat de onderlinge strijd binnen de islam groot is. Er vallen jammergenoeg veel moslimslachtoffers. Tussen stromingen onderling en richting pseudo-religie die er wil binnendringen. Da’s geen makkelijke taak. Ik weet ook dat er vanuit geledingen van de islam strijd is tegen terrorisme. Maar het is een kwestie van maat. In jouw ogen treedt de islam ferm genoeg op tegen pseudo-religie en geledingen binnen de islam die geradicaliseerd zijn en geweld prediken. Dat zie ik anders.

Zo zie ik wat in de islamitische republiek Iran door een hiërarchie aan geestelijken in de naam van de islam wordt verkondigd en gepraktiseerd in tegenspraak met een redelijke, open religie die meent voor vrede te zijn, andersdenkenden hun pluriformiteit gunt en het terrorisme afkeurt. Het kan zijn dat andere Iraanse geestelijken de oppositie uitmaken en dit afkeuren, maar dat laat onverlet dat dit toch vanuit de islamhiërarchie wordt beredeneerd. En Iran heeft een olievlekwerking naar vele landen en bewegingen die zich eveneens door de islam laten inspireren.

En als je de greep van de macht in Iran ziet als pseudo-religie, als een corrumpering van de zuivere islam, dan kan de conclusie toch niet anders zijn dan dat de islam in de praktijk niet krachtig genoeg is om de pseudo-religie te laten zwijgen en het in onmacht moet laten gebeuren. Dat is waarmee de wereld geconfronteerd wordt. De realiteit is dat er een onvoldoende controle- en correctiemechanisme ontbreekt die de islam beschermt.

Met relativeren bedoelde ik zeker niet dat je geweld of onrechtsstatelijkheid zou legitimeren. Ik bedoelde ermee dat het weinig verklaart om religies onderling te vergelijken en bijvoorbeeld te zeggen dat ook in naam van het atheïsme geweld wordt gebruikt. Opnieuw, het gaat om de maatvoering en de verschijningsvormen.

Ik heb helemaal niet het idee dat de meerderheid van de moslims gewelddadig is. Ik denk ook niet dat de gemiddelde Nederlander dat denkt. Wat potentieel gewelddadig betekent weet ik niet, het geldt denk ik voor iedereen die een stok of een steen kan vasthouden. Ik zie dat soort geweld niet als specifiek voor moslims. In mijn ogen betekent het niets dat moslims in meerderheid niet gewelddadig zijn omdat het voor alle mensen geldt.

Het gaat om de ideologie, de structuur, de kernwaarden van de islam die sommigen tot geweld brengt. Wat, voordat je dat als misverstand opvat, dus naar mijn idee in exact dezelfde mate voor andere religies geldt. Maar omdat deze in een andere fase van ontwikkeling zijn, wordt dat geweld anders gekanaliseerd of gesublimeerd. Dat lijkt me de crux.

Natuurlijk moeten kanslozen hun kans hebben. Dan verwijs ik opnieuw naar de negatieve ontwikkeling van moslimstaten die de VN rapporteert. Als meest achterblijvende regio ter wereld. Daaraan moet gewerkt worden in deze doorgaans autoritair geleide landen waar de bevolking niets te zeggen heeft. Da’s de lange termijn. Voor de korte termijn bedoelde ik dat de wereld nu niets anders te doen staat dan de gefrustreerden e.d. te isoleren om erger te voorkomen. In grote lijn zeggen we hetzelfde.

Mensen handelen in naam van een religie. Soms vanuit een officiële functie binnen de hiërarchie, soms als buitenstaanders. Ik doelde op de eersten. Het is een stijlmiddel om te zeggen dat een organisatie als de islam iets doet. Uiteraard wordt dat uitgevoerd door de mensen in functie. Dan gaat het om beleid, dogmatiek, machtsuitoefening en samenwerking met seculiere machten. Ik bedoelde te zeggen dat islamfunctionarissen te weinig de eigen grenzen bewaken en snel in het verkeerde vaarwater terechtkomen. En uiteraard wordt dat geproblematiseerd in conflictgebieden waar ongelijksoortige ellende samenkomt. Niet in de 95% van de islamwereld die vredig leeft.

Hoe je het ook draait of keert, religie is een organisatie die door de mensen zelf wordt geconstrueerd, vormgegeven en inhoud krijgt. En als je het anders benadert, wordt onderhouden, in stand gehouden en doorgegeven. Maar dat komt op hetzelfde neer, de mensen in de religie handelen namens de religie en hebben verantwoordelijkheid voor hun handelen.

Het verbaast me dat je ontkent dat religie mensen een dekmantel verschaft. Wellicht een misverstand, want ik bedoelde ermee dat het een dekmantel verschaft aan mensen vanuit de pseudo-religie die de religie voor hun doeleinden gebruiken en zo de religie in diskrediet brengen. Wellicht onbewust, maar vanwege het nastreven van eigenbelang.

Je ontkenning van de passiviteit verbaast me. Laat ik het concreet maken. Ik twijfel steeds meer over de plaats van de islam in Nederland binnen de rechtsstaat. Dat heeft met rechten en plichten te maken. Ik ontken de moslims die zich door de islam laten inspireren geen grondrecht. Ik gun ze precies dezelfde vrijheid van godsdienst en grondrechten zoals ik dat iedereen gun. Maar ik twijfel wat de islam in Nederland -in al haar verschijningsvormen- zelf wenst. Hoe het haar plek ziet. Of het zich wel ondergeschikt wenst te maken aan de Nederlandse rechtsstaat. Zoals andere religies expliciet doen.

Welnu, begrijp je dat ik de uitspraak mis van de gezichtsbepalende imams en bestuursvoorzitters van de islam in de openbaarheid die zonder voorwaarden zegt dat de Nederlandse islam ondergeschikt is aan de Nederlandse rechtsstaat en dat moslims die dat niet kunnen accepteren geen plek wacht binnen de Nederlandse islam? En dat idee consequent in praktijk brengt.

Duidelijkheid en actief optreden heb ik gemist. Zo’n duidelijke uitspraak in het openbaar zou de Nederlandse islam stevig verankeren en meer draagvlak geven. Bij twijfelaars zoals ik onzekerheid wegnemen over de acceptatie door de islam van alle plichten van de Nederlandse rechtsstaat. En de erkenning dat alle vrijheden en grondrechten ook voor de Nederlandse moslims gelden.

Of dit nalaten een kwestie van beleid, dogmatiek, organisatorische verdeeldheid of communicatie is weet ik niet, maar ik acht het een gemiste kans van de Nederlandse islam in al haar verschijningsvormen. Want deze passiviteit maakt de islam onnodig kwetsbaar en geeft Wilders wind in de zeilen. Want wat de Nederlandse islam niet ondubbelzinnig aan de mensen geeft die het inspireert kan Wilders relatief makkelijk wegnemen. Een protest vanuit de Nederlandse islam wordt dan krachteloos en ongeloofwaardig. Dat men die grote lijn niet beter beseft begrijp ik niet en zie ik evenmin terug in actief handelen door onverkort de plichten van de rechtsstaat te omarmen. Indirect dus ook de rechten.

Foto: Standbeeld van Nichiren in Chōshō-ji te Kamakura, Japan. Soka Gakkai (SGI) wordt ook als pseudo-religie gezien.

7 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Meerdere reportages over Khilafah Conferentie 2011, geven goed weer hoe we er aan toe zijn. Wat ik te melden heb is het beleid bij http://forum.viva.nl/ waar o.a. Jaap de gelegenheid krijgt van Jessica Vennik Moderatieteam om daar tot vervelends toe zijn haat tegen Wilders, PVV en Israël/ Joden te etaleren.

    Diverse mensen hebben hem daar al op aangesproken, maar zij worden geband en hij krijgt wederom de ruimte.
    Zelf ben ik van mening, dat dit haat zaaien tot een einde moet komen. Ik heb daarom dan ook contact gezocht met Sanoma. Het resultaat is dat er meerdere klagers geband worden van het forum en Jaap zijn gang kan gaan.

    Nooit geweten zelfs niet durven denken, dat zo’n groot bedrijf als Sanoma dit voor zijn rekening / verantwoording wilt nemen.

    Allon

    17 juli 2011 at 16:23

  2. @Allon
    Ik ken het Viva-forum en de mensen niet die u noemt. Als er behalve het aanspreken van Wilders en de PVV ook volop ruimte is om anti-Wilders en anti-PVV aan te spreken lijkt me dat er niets mis is met het forum. Als laatstgenoemden echter stelselmatig worden verbannen dan blokkeert het Viva-forum een open uitwisseling van argumenten en meningen. Da’s dan een voldoende reden om het Viva-forum te vermijden.

    George Knight

    17 juli 2011 at 17:36

  3. @George

    Dank voor je reactie.

    Op het Viva forum zijn Antisemitisme opmerkingen door de persoon Jaap toegestaan.
    Er wordt niet tegen opgetreden. Dien je de man van repliek, dan word je er vanaf gedonderd. Zelfs de opmerking
    dat Jaap een selectief geheugen heeft, is goed voor een ban. Zo kan ik hier nog wel 10 A 4 volschrijven. Jaap komt 9 van de 10 keer met Hitler en W.O.II aanzetten als vergelijkingsmateriaal en demoniseert hij Israël op een ongekende wijze.

    Het kan nooit de bedoeling zijn dat Viva, onderdeel van Sanoma dit kan./moet/mag toestaan.
    Ik heb het dan ook verplicht vaarwel gezegd.
    Mvgr. Allon.

    Allon

    17 juli 2011 at 22:34

  4. Een tekst heet van de naald.

    Het is mijn stellige overtuiging, dat Israël druk bezig is haar eigen graf te graven. Ik zie het als mijn plicht te waarschuwen tegen de gevolgen van de cynische spelletjes die er worden gespeeld, en de gevolgen van het onophoudelijk misbruik dat er wordt gemaakt van het label ‘antisemiet’. We zijn niet ver meer verwijderd van het moment dat dat label een Geuzennaam wordt. Dankzij Hasbara en aanverwante organisaties en individuen zoals jij, Vilma. Met catastrofale gevolgen voor de Joden in Israël, en daarbuiten.

    Allon

    17 juli 2011 at 22:39

  5. @Allon
    Ok, duidelijk. Het Viva-forum laten we hier voor wat het is.

    George Knight

    18 juli 2011 at 00:00

  6. […] en open te kunnen zijn. Eerlijk gezegd verbaast dat uitblijven me in hoge mate. De vragen die ik onderaan deel 4 verwoordde houden me daarom nog steeds bezig. Jouw woorden stellen me tevreden en vind ik mooi, […]

  7. […] en open te kunnen zijn. Eerlijk gezegd verbaast dat uitblijven me in hoge mate. De vragen die ik onderaan deel 4 verwoordde houden me daarom nog steeds bezig. Jouw woorden stellen me tevreden en vind ik mooi, […]


Geef een reactie

