Mitt Romney slachtoffer van eigen slachtoffer-commentaar

Republikeins presidentskandidaat Mitt Romney praat tijdens een fondsenwervingsbijeenkomst op 17 mei in Boca Raton in Florida voor rijke donoren over 47 procent van de Amerikanen die sowieso op Barack Obama stemt. Romney suggereert dat ze afhankelijk zijn van de regering, denken slachtoffer te zijn, geen inkomstenbelasting betalen en menen recht te hebben op zorg. De 47% die geen inkomstenbelasting betaalt is daarvoor te arm. Met de analyse dat hij begint met een achterstand van 47% op Barack Obama tekent Romney z’n hopeloze situatie. Romney gaat verder en geeft deze groep op: ‘And so my job is not to worry about those people.‘ Romney ziet z’n kans in het aan zijn kant krijgen van 5 tot 10 procent centrumkiezers.

In een geïmproviseerde verklaring heeft Romney inmiddels toegegeven dat zijn commentaar niet erg fijzinnig verwoord was. De authenticiteit van de opnamen met de verborgen camera betwijfelt-ie niet, maar wel vraagt-ie om weergave van de hele video. Het linkse Mother Jones publiceerde slechts clips. De Obama-campagne stortte zich erop door het in de publiciteit te houden. Juist op het moment dat Romney een nieuwe strategie had geschetst om zijn moeizame campagne nieuw leven in te blazen. De video dringt Romney opnieuw in de verdediging en benadrukt zijn image van kille saneerder, hoewel zijn analyse verre van onwaar is.

8 gedachten over “Mitt Romney slachtoffer van eigen slachtoffer-commentaar

  1. George, op een ander blog heb ik geprobeerd aan dit incident een interpretatie te geven. Richard beschuldigt mij half van intellectualisme, maar denkt daar nog een dagje over na.

    Btw. de 1e link naar het gepraat van Mitt Romney is niet de goede. In een correctie zie je de clip zoals hier.

    De Sociale Samenleving vs de Welvaartsstaat

    Like

  2. @George Als je op de link in mijn eerdere reactie drukt kom je er vanzelf achter wat ik bedoel.

    Like

  3. @ George, ik weet niet of we nu op dezelfde golflengte zitten, maar het is in ieder geval zo dat ik vermoed dat Mitt Romney dezelfde ideologie heeft als Ayn Rand en daar hoort dus de clip bij zoals jij die hier geeft.
    Merk op dat blogger Richard ook het woord “Entitlement” gebruikt.

    Veel belangrijker is je woorden hier == hoewel zijn analyse verre van onwaar is == Dat zou ik niet weten. In de Volkskrant gaf ik onder de column van Johan Fretz een reactie waarin ik gewezen heb op de lezing van Willem Middelkoop:

    Hier nog een stukje over voedselbonnen in de VS:

    Vorige week had ik een aanvaring met een blogger die stelde dat het “wetenschappelijk” onverantwoordelijk is om de armoede in Roemenië te vergelijken met die in de VS. Toen brak echt mijn klomp. Kwalijk kan ik hem dat niet nemen. Werkelijke kennis over de VS is schaars en vindt men in Nederland niet bij msm.

    Like

  4. @Arjan
    Ik associeer eerder Paul Ryan met Ayn Rand dan Romney. Die laatste is toch meer een pragmatische opportunist.

    De armoede in de VS is schrijnend.

    Like

  5. Persoonlijk vind ik die blogger ‘Richard’ een voorbeeld voor ons allen.

    Daar moeten jullie het toch mee eens zijn?

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.