George Knight

Debat tussen links en rechts

Posts Tagged ‘The Interpreter

Jelle Brandt Corstius licht serie Grensland toe. Over Rusland en grenslanden

with one comment

Jelle Brandt Corstius is vanaf 6 september met de reisserie Grensland (VPRO) te zien op NPO 2. Hij reist in acht afleveringen door Rusland en zijn grenslanden Moldavië, Letland, Wit-Rusland, Kazachstan en Oekraïne.

In een interview met Han Ceelen in de VPRO Gids verklaart Brandt Corstius dat de annexatie van de Krim in 2014 door de Russische Federatie alles voor hem veranderd heeft: ‘Ik vind het ongelooflijk dat voor het eerste sinds de Tweede Wereldoorlog een Europees land een stuk heeft afgepakt van een ander land. Dat is sinds Sudetenland niet meer gebeurd. Veel mensen reageren daar laconiek op, maar ik ben bang dat dat naïef is. Ik neem het in elk geval heel serieus. Ik was bijvoorbeeld altijd erg anti-Europa, vond het een dictatuur, blabla bla. Dat vind ik nog steeds, maar die bezwaren tellen voor mij nu even minder zwaar dan onze veiligheid’.

De VPRO Gids laat ook de in Nederland wonende Russische journaliste Maria Abramovitch aan het woord die Brandt Corstius hielp bij het maken van Grensland. Zij zegt zeker niet pro-Putin te zijn, maar het evenmin eens te zijn met alles wat de Oekraïense regering doet. Ze hoopt dat de serie Grensland inzichtelijk maakt hoe de standpunten liggen en hoe ingewikkeld onder meer de situatie in Oekraïne is. Volgens haar wordt er in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland te weinig over bericht in de Nederlandse media.

Een persoonlijke noot over hoe smal in de praktijk van sociale media het pad van de nuance is en hoe lastig het is om in de veelheid van meningen en aspecten een standpunt te bepalen. Op Twitter is me wegens kritiek door twee journalisten de toegang ontzegd. Door de Nederlandse journalist Wierd Duk die vooral schrijft over Duitsland en door de Amerikaanse journaliste Catherine Fitzpatrick die voor The Interpreter schrijft dat is geaffilieerd aan oligarch Michail Chodorkovski. In haar vrijere werk schrijft Fitzpatrick op haar blog stukken waarin ze bij herhaling Edward Snowden door aangeven van de oud-medewerker van de NSA John Schindler positioneert als een op z’n minst passieve medewerker van het Putin-bewind. Tussen de toegefelijke houding van Duk die leunt naar het Putin-Versteherschap en duidt op de naïviteit waar Brandt Corstius het over heeft en het als mensenrechtenbeleid verklede neoconservatisme en pro-oligarchenstandpunt van Fitzpatrick loopt de lijn van Brandt Corstius en Abramovitch waarin ik me goed kan vinden. Ook in de stellingname: Grensland.

Advertenties

Kijken in 2015 westerse media achter de façade van het Kremlin?

with 11 comments

Anne Applebaum bespreekt voor de NY Times het boek ‘Putin’s Kleptocracy: Who Owns Russia?’ van Karen Dawisha. Er resteert een gitzwart beeld van Rusland dat door een KGB-elite onder leiding van Vladimir Putin is gekaapt. Ten koste van de Russen en Rusland. Dawisha reconstrueert een plan dat vanaf het eind van de jaren ’80 vorm kreeg om de rijkdom van Rusland in de eigen zakken te laten verdwijnen: ‘I conclude that from the beginning Putin and his circle sought to create an authoritarian regime ruled by a close-knit cabal…who used democracy for decoration rather than direction.’ Rusland wordt geregeerd door een gangsterbende inclusief verbindingen naar de bovenwereld om het een aanvaardbaar gezicht te geven. Maar in de kern is het verrot.

In de westerse publieke opinie is de laatste maanden een bewustwording zichtbaar over de ware aard van het Rusland van Putin die verdergaat dan de altijd al wantrouwende neo-conservatieve media. Aangejaagd door de inlijving van de Krim, de inzet van het Russische leger in Oost-Oekraïne en het eenzijdig opzeggen door Rusland van afspraken en verdragen zoals de Helsinki-akkoorden van 1975, het Boedapester Memorandum  (1994) en het recente Minsk-protocol. Putins regime krijgt niet langer het voordeel van de twijfel. Gedurende 2014 hielden gevestigde media Putin nog uit de wind door hun pijlen niet op hem te richten, maar nu wint het inzicht geleidelijk terrein dat het Putin-regime onberekenbaar is en een groot gevaar voor de Europese vrede.

Tekenend is de productie van het Canadese onderzoeksprogramma The Fifth Estate met Frontline van het non-commerciële Amerikaanse televisienetwerk PBS ‘Putin’s long shadow’ dat op 9 januari 2015 wordt uitgezonden. Journalistiek van het type BBC, The Guardian, Der Spiegel of The New York Times dat niet op voorhand Russophoob is. Of anti-Putin. Het heeft voorbereiding gekost om de desinformatie vanuit het Kremlin te doorzien en te beantwoorden, maar 2015 lijkt het jaar te worden dat westerse media achter de façade van het Kremlin kijken. Applebaum citeert Peter Pomerantsev en Michael Weiss in The Interpreter: ‘since at least 2008 Kremlin military and intelligence thinkers have been talking about information not in the familiar terms of “persuasion,” “public diplomacy” or even “propaganda,” but in weaponized terms, as a tool to confuse, blackmail, demoralize, subvert and paralyze.’ Westerse media komen nu eindelijk met een antwoord.

Russische trollen, mollen, draaitollen en volle wereldbollen

with 18 comments

enhanced-buzz-31701-1392327719-20

Buzz Feed kwam in juni met de onthulling die geen onthulling is. Russische trollen worden vanuit het Kremlin georkestreerd om tegen betaling op westerse sociale media in commentaren het standpunt van de Russische machthebbers over de invasie van Oekraïne door Rusland te verdedigen. En het Westen zwart te maken. Amerikaanse media als Fox News, Huffington Post, The Blaze, Politico en WorldNetDaily worden genoemd, maar ook Duitse media. Dit komt naast de Russische propaganda van een op een westers publiek gerichte nieuwszender als RT. Al in mei 2014 signaleerde Chris Elliott in de kolommen van The Guardian door het Kremlin betaalde pro-Russische trollen: ‘Readers and reporters alike are concerned that these are from those paid to troll, and to denigrate in abusive terms anyone criticising Russia or President Vladimir Putin.

Op dit bog verschenen vanaf maart 2014 reacties die op een tamelijk agressieve wijze de positie van president Putin verdedigden, het Westen en het gedegenereerde Europa aanvielen en vaststaande feiten ter discussie stelden. Het is niet gezegd of zich daaronder door het Kremlin betaalde trollen bevonden om hier verwarring te stichten. Daarvoor is de Nederlandse mediamarkt waarschijnlijk te onbelangrijk. Maar indirect kunnen deze commentators zich gericht hebben op de betaalde trollen op sociale media en Russische propagandazenders en haar mantelorganisaties en zo onbewust deze gefabriceerde waarheid als echt overgenomen hebben.

Een opmerkelijk bericht komt van de Oekraïense online nieuwszender Gordon. De Russische zakenman Konstantin Borovoy vertelde dat Putin vrienden op hoge plaatsen heeft, zelfs binnen de NAVO. Hij duidde op de Amerikaanse topdiplomaat Sandy Vershbow, zoals John Schindler voor The Interpreter meent. Waarheid of propaganda? Russische mollen verklaren in elk geval het uitblijven van westerse militaire steun aan Oekraïne. Ondanks het feit dat Russische trollen het tegendeel beweren en de Russisch-Oekraïense oorlog als opzetje van de NAVO zien. Een voortzetting van de oorlog door Rusland zal volgens de Russische commentator Viktor Shevchuk in de eerste week meer dan 15.000 doden en wellicht 30.000 doden aan Russische huurlingen en militairen kosten om een doorgang naar de Krim te forceren. Daarom zou Putin twijfelen. Is het echt? Als-ie dat doorzet zullen de sociale media ontploffen. En draaien de Russische trollen overuren. Tegen betaling.

Foto: Sovjet-propaganda met een regenboog-toevoeging.

Bewijs dat Rusland escaleert in Oekraïne verdeelt het Westen

leave a comment »

The Interpreter maakt met dit videoverslag en een analyse van de omgeving van het Russiche grensstadje Gukovo in Rostov Oblast aannemelijk dat vanaf het grondgebied van de Russische Federatie raketten richting Oekraïne worden geschoten. Gratis schieten en kosteloze militaire inmenging omdat Oekraïne op straffe van een grootschalige Russische invasie niet kan antwoorden. Nog onlangs stierven 19 Oekraïense militairen door een beschieting met vermoedelijk Grad-raketten. Nu wordt vermoed dat die ook van Russisch grondgebied werden afgevuurd. Dit zet de relatie tussen Rusland en Oekraïne verder op scherp. In het centralistische en gemilitariseerde Rusland kan het niet anders dan dat dit met medewerking van de autoriteiten gebeurt.

Foreign Policy pakt het bericht van The Interpreter op en brengt het naar de westerse beleidsmakers en een breed westers publiek. Al maanden ontkent het Kremlin dat het bezig is met een geheime oorlog van militaire inmenging in Oost-Oekraïne. Die de regering in Kiev ronduit terrorisme noemt. Hoewel de bewijzen al vanaf het begin voor het opscheppen lagen, zoals de betrokkenheid van de Russische GRU-kolonel Igor Strelkov die de strijd van de pro-Russische separatisten coördineert. Sinds februari 2014 laat de Russische propaganda een deel van het westers publiek geloven niet betrokken te zijn. Hoewel zelfs president Putin toegaf dat er Russische ‘groene mannetjes’ vanaf het vasteland waren ingezet om de Krim op Oekraïne te veroveren.

Bewijzen dat de Russen interveniëren in Oekraïne en hun invloed niet aanwenden om te de-escaleren, maar te escaleren zijn nu zo hard dat dit voor de VS een reden was voor nieuwe sancties tegen Rusland. Velen zien het als tussenronde omdat de sancties te slap zouden zijn. Zo maken zachte heelmeesters stinkende wonden. Rusland wordt niet gestopt en zoekt steun buiten het Westen. De EU blijft achter in verdeeldheid, volgt de VS mondjesmaat en weet opnieuw niet krachtig op te treden. Wat voor eurosceptische politici scoren voor open doel had kunnen zijn wordt het niet omdat rechts-nationalistische politici als Marine Le Pen of Nigel Farage net als Italië, Bulgarije, Frankrijk, Hongarije, Oostenrijk of Griekenland in de zak van Rusland zitten.

(Ik zie de kwalijke aspecten van grootmachten die andere landen hun wil op willen leggen. Wat China doet tegenover haar buren rond de Oost-Chinese Zee, de VS op een koloniale wijze in Latijns-Amerika of Rusland dat een invloedssfeer claimt in de landen die vroeger de Soviet-Unie vormden. Oekraïne is een land uit de failliete boedel van de Soviet-Unie. Niet minder de voortzetting daarvan als Rusland. Het mag kiezen een autonoom land te zijn. Mogelijk is dat de VS en EU dat streven actief steunen om Rusland dwars te zitten, maar dat gaat voorbij aan de wil van Oekraïne en de Oekraïners om zelfstandig te willen zijn. Die intentie komt eerst. Pogingen om met name de VS een schuld toe te schuiven is een afleiding voor de onrechtmatige inmenging van Rusland in Oekraïne. Laat staan voor de onrechtmatige annexatie met geweld van de Krim.)