George Knight

Debat tussen links en rechts

Posts Tagged ‘MANPADS

We weten dat we nog niets weten over de Russische 7K9268

with 11 comments

391faf0ccd8f3a692eca25b59beace8f__660x

De klap in de lucht is gevolgd door een klap in de media. Met als inzet de informatieoorlog over de oorzaak van de crash van de Russische Airbus-321 boven de Sinaï. Na de MH17 is er nu de 7K9268. De Russische regering mengt zich sinds een maand actief in de Syrische oorlog aan de kant van de shiitische president Assad en heeft daarmee kwaad bloed gezet bij soennieten. Het Kremlin heeft er alle belang bij dat het geen aanslag lijkt en wijst op een technische oorzaak. Maar soennitische rebellen als Al Qaida of ISIS hebben er juist belang bij dat het wel een aanslag lijkt. ISIS heeft de aanslag opgeëist zonder bijzonderheden te geven. Als voorzorgsmaatregel zegt Air France niet boven de Sinaï te vliegen. Wat dezelfde vragen oproept als de MH17.

Er wordt beweerd dat het Russische vliegtuig dat op een hoogte van 32.000 voet (9750 meter) vloog vanwege onvoldoende bereik niet door een raket vanaf de schouder kan zijn neergeschoten. Zelfs vanaf een berg van 2000 meter hoogte. Maar er is meer. Een bericht van 2013 geeft wellicht een verklaring. In Libië werden 400 SAM-raketten (surface to air missile) gestolen en naar Al Qaida doorgesluisd. Ze kunnen vliegtuigen op 10 kilometer hoogte treffen. Enkele raketten kunnen in de Sinaï bij Al Qaida terecht zijn gekomen. Dat nu lijdt onder de Russische bombardementen in Syrië. Of bij ISIS. Vooralsnog weten we de oorzaak niet en is het volop speculeren. En spinnen in de media. 7K9268 is in tweeën gebroken. Dat overkomt de beeldvorming nu ook.

Foto: Plek in de Sinai waar resten van vlucht 7K9268 zijn terechtgekomen, 31 oktober 2015.

Advertenties

Beroerde journalistiek over Oekraïne. Waarom zo onzorgvuldig?

leave a comment »

Er is merkwaardigs aan de hand met de berichtgeving van RT over de beschieting van een regeringsgebouw in het Oost-Oekraiense Loehansk waarbij 7 doden vielen. Het zegt niet exact te weten wie de dader is, maar schuift toch de schuld in de schoenen van Kiev. Beelden en commentaar zijn niet in lijn met de redactionele accentuering die eenduidig naar Oekraïne wijst. Daarna mag commentator Neil Clark volledig losgaan tegen ‘het Westen’. Het YouTube-kanaal van RT meldt: ‘The Ukrainian military has reportedly conducted an air raid in the eastern city of Lugansk, hitting a local administration building.’ Maar in andere berichtgeving zet RT alleen gebeurtenissen naast elkaar: ‘The blast came as Kiev deployed fighter jets to the city in eastern Ukraine.’ Gelijktijdigheid van gebeurtenissen zegt immers nog niks over de partij die het gebouw beschoot.

Info Resist (pro-Maidan) geeft een andere reden. Ooggetuigen zouden hebben verklaard dat pro-Russische separatisten met een draagbaar luchtverdedigingssysteem (MANPADS) een Oekraïens vliegtuig probeerden neer te halen, maar uit onhandigheid per ongeluk het gebouw raakten. Gezien de geringe schade aan het gebouw is deze laatste verklaring aannemelijk omdat er slecht een raam in het gebouw vernietigd is. Aanval met een vliegtuig dat een raket afschoot zou meer schade aan het gebouw hebben aangebracht.

Sommige westerse media reageren verwarrend. Nu.nl zegt in een titel: ‘Doden bij luchtaanval op Loehansk’ en zegt in de tweede alinea: ‘Russische media ter plaatse meldden dat er ook veel gewonden zijn gevallen bij de aanval door een Oekraïens gevechtsvliegtuig.’ Pas in de derde alinea staat: ‘In Kiev wordt tegengesproken dat een vliegtuig een aanval heeft uitgevoerd. De autoriteiten in de Oekraïense hoofdstad stellen dat de explosie binnen in het gebouw was en moet zijn veroorzaakt door pro-Russische milities.’ Dit is tegenstrijdig en rechtvaardigt geen titel die eenduidig naar een van de partijen als schuldige wijst. Algemene westerse media die geen Rusland-specialisten in hun staf hebben opereren met blind vertrouwen in dit conflict. Ze volgen eerder de propaganda van een van de partijen dan de geijkte journalistieke codes. Wat Nu.nl doet is een schande voor de professionaliteit van Nederlandse media en zet nieuwsconsumenten op het verkeerde been.

rt

Foto: Schermafbeelding van reportage van RT.