George Knight

Debat tussen links en rechts

Joe Biden is bij nader inzien niet de ideale uitdager van Trump

with 8 comments

Afgelopen maanden stond ik op het standpunt dat de voormalige vice-president Joe Biden de beste kansen had om president Donald Trump te verslaan en daarom de Democratische uitdager moest worden. Dat werd ondersteund door peilingen in staten waar de zware industrie was gevestigd, de zogenaamde Rust Belt. Wie deze staten wint, wint het presidentschap. Dat omvat delen van staten als Pennsylvania, West Virginia, Ohio, Indiana, Michigan, Illinois, Iowa en Wisconsin. Biden had hier een grote voorsprong op Trump. Dat geldt ook voor staten met een grote Afro-Amerikaanse gemeenschap, zoals South Carolina waar Biden goed scoort.

Ik ben om drie redenen van mening veranderd en vind dat Biden in 2020 niet Trumps uitdager moet worden. Dat heeft niet eens zozeer te maken met de keuze tussen gematigde en progressieve politiek, maar met de keuze voor de kandidaat met de beste kansen om Trump of zijn mogelijke vervanger te verslaan. Hoewel de ‘corporate Democrat’ Hillary Clinton met haar rechtse economische politiek door haar aanschurken tegen Goldman Sachs en het bedrijfsleven in 2016 het slechte voorbeeld gaf. Schrikbeeld is dat dit herhaald wordt.

1) Zoals Cenk Uygur en Ana Kasparian van TYT zeggen weet Joe Biden niet, slecht of niet agressief genoeg te vechten en probeert hij niet eens Trump af te troeven. Hij lijkt te denken te kunnen volstaan met zijn profiel als staatsman. Zijn leeftijd (77) werkt ook tegen hem; 2) Democratische mededingers onder wie Elizabeth Warren zijn Biden genaderd in de peilingen en verslaan Trump in de peilingen ook in staten als Wisconsin, ofschoon met een kleinere marge; 3) Biden is kwetsbaar geworden door het Oekraïne-schandaal waarmee Trump hem heeft beschadigd vanwege het niet goed te verdedigen nepotisme van zijn zoon Hunter Biden.

8 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. De Democraten hebben inmiddels een flink aantal vrouwelijke kandidaten. Tijd voor!
    https://edition.cnn.com/2019/01/21/politics/2020-democrats-running-for-president/index.html

    Like

    Blewbird

    8 oktober 2019 at 21:11

  2. In een column volop impliciete claims neemt Robert Reich het niet frontaal op tegen Biden, maar wel indirect. Hoe netjes is dat? Reich zegt dat het hem niet uitmaakt wat voor politieke kleur de Democratische presidentskandidaat heeft als hij of zij maar goede ideeën heeft en niet teruggaat naar de pro-Trump jaren. Dus met andere woorden, geen centrist is. In de huidige situatie is dat een pleidooi voor Elizabeth Warren en tegen Joe Biden. Andere kandidaten blijven op dit moment ver achter.

    Like

    George Knight

    8 oktober 2019 at 21:54

  3. My … helemaal met je eens, George. En dat is lang geleden. Cenk en Ana zijn geweldig hier, maar het loopt dieper. Bij Ukrainegate lag voor mij de voor de hand liggende volgende vraag voor de hand: waarom sleept Joe Biden die obscure ‘persoonlijke advocaat’ van Trump niet gewoon voor de rechter gezien diens beschuldigingen inzake corruptie van hem en zijn zoon in Oekraíne? Zoals vermeldt – na lang zoeken – bij Zerohedge:
    = It was unclear why Biden was taking an approach seeking to silence Rudy – the former vice president could slap him with a libel or slander lawsuit if Giuliani is distorting the truth, or he could simply appear on networks to defend himself, prompting some to ask what is “Biden so afraid of.” =
    https://www.zerohedge.com/political/biden-campaign-demands-tv-networks-stop-booking-rudy-giuliani

    Het begin van een antwoord daarop vond ik bij de (formidabele voor mij) onderzoeksjournalisten Aaron Maté en Max Blumenthal. Je hoeft er gezien onze meningsverschillen over de gebeurtenissen in Maidan van vijf jaar geleden niet op in te te gaan. Dus ter info. Ik vermoed dat Biden geen rechtszaak aanspant vanwege diepe Amerikaanse inmenging in de oorspronkelijke en terechte volksopstand in Maidan destijds. Gezien de vele namen die genoemd worden in het gesprek is het handig dat er een script van kan worden gevonden:

    Trump meddled in Ukraine, and he’s not alone

    Like

    Arjan Fernhout

    9 oktober 2019 at 06:08

  4. @Arjan
    Goed om het eens een keer eens te zijn. Maar ik verschil (uiteraard) met je over de beslissende Amerikaanse betrokkenheid bij de Maidan-opstand van 2014. Dat heb je goed ingeschat. Ik vermoed dat het Biden eerder gaat om het niet wrijven in zijn eigen familiale vlek. Overigens had Biden toch al zijn onaantastbare positie in de peilingen verloren toen de klokkenluider met het nieuws van de Quid pro quo in het telefoongesprek met president Zelensky kwam.

    Like

    George Knight

    9 oktober 2019 at 09:23

  5. Biden vertoont al geruime tijd verschijnselen die hoogstwaarschijnlijk wijzen naar dementie. De grote news outlets berichten daar dagelijks over. Die zelfde grote mediabedrijven berichten nu ook groots over de uitspraken van Tara Reade die Biden beschuldigt van seksueel geweld tegen haar in 1993.

    “According to Reade, Biden pressed her up against a wall and digitally penetrated her without her consent. “It happened all at once, and then… his hands were on me and underneath my clothes,” she says. She also remembers him asking “do you want to go somewhere else?” and then, when she had pulled away, “Come on, man, I heard you liked me.” Reade says that “everything shattered” in that moment and his claim that he thought she liked him made her feel like she had “done this” somehow. “I looked up to him, he was my father’s age. He was this champion of women’s rights in my eyes,” she says. “I wanted to be a senator; I didn’t want to sleep with one.”

    Biden is géén partij voor Trump mocht het zover komen dat ze de degens kruisen. De Democraten hebben een groot probleem met Biden. Kunnen ze hem nog op tijd op een zijspoor zetten, of is het al te laat? En de media, wat gaat de media doen met het probleem dat Biden heet?

    Like

    heiden

    27 maart 2020 at 18:13

  6. @heiden
    Mee eens dat Joe Biden geen sterke kandidaat is. Maar Donald Trump is dat evenmin. Niet van het kaliber Reagan of Obama. Het lijkt er evenmin op dat Biden dommer, dementer of handtastelijker is dan Trump. Het is onjuist dat de netwerken daarover niet berichten. Fox News bericht herhaaldelijk over de vermeende dementie van Biden, en andere netwerken berichten weer over de berichtgeving van Fox.

    We zullen zien wat november 2020 brengt. Voorspellen is lastig. Hoogleraar Allan Lichtman die een methode heeft ontwikkeld om de uitslag van de presidentsverkiezingen te voorspellen meent dat het niet veel uitmaakt of Biden of Bernie Sanders Trumps uitdager is. Hij voorspelde in 2016 Trump als winnaar en schat hem op dit moment in als verliezer. Lichtman ziet het povere optreden van Trump in de coronacrisis als een groot risico voor zijn herverkiezing. Want normaal is dat een zittende president wordt herkozen vanwege het voordeel van de functie. President Bush sr. is op die regel de uitzondering.
    https://www.salon.com/2020/03/27/political-prophet-allan-lichtman-trump-is-more-likely-to-lose-because-of-coronavirus/

    Het is in tegenspraak met de logica om te veronderstellen dat de Democratische partij een probleem met Biden heeft. Integendeel, Biden is juist de kandidaat van het partij-establishment dat opgelucht adem haalt dat de als te radicaal en ook als te anti-DNC ingeschatte Bernie Sanders niet Trumps uitdager wordt.

    Interessant om te melden is dat er vanwege de coronacrisis een patstelling is ontstaan in de campagnes. Wat betreft de confrontaties. Sanders en Biden houden zich relatief stil. Van zijn kant heeft Trump de campagne om Biden aan te vallen terug in de kast moeten schuiven. Biden kan nu evenmin Trump frontaal aanvallen omdat Trump profiteert van zijn rol als zittende president en volop media-aandacht krijgt met de dagelijkse persconferentie over het coronavirus. Hoe slecht Trump dat ook behandelt, hij is toch het staatshoofd. Zo’n aanval van Biden zou als onpatriottisch geframed kunnen worden. Vraag is op welke termijn de confrontatie alsnog losbarst en of Trump dan een weerwoord heeft op de verwijten betreffende de economische recessie en de naar verwachting onnodige doden van de coronacrisis die hem aangerekend worden. Niets is zeker, maar de signalen voor Trump zijn vooralsnog niet gunstig.

    Like

    George Knight

    27 maart 2020 at 18:33

  7. Mee eens, de partij heeft nu Biden als uitdager van Trump. Die slag hebben ze gewonnen. Dan staan straks twee mannen die beschuldigd worden van seksueel geweld tegen vrouwen te strijden om het presidentschap. Dat werkt meer in Bidens nadeel dan dat het Trump negatief zou beinvloeden, de Democratische partij behoort in de beeldvorming nu eenmaal moreel superieur te zijn, Biden heeft nu een smet op het blazoen. Daarbij opgeteld de handicap van Biden waardoor hij zinnen niet afmaakt, er in verstrikt raakt, vergeetachtig is en geprikkeld reageert op kritische burgers, zou ik het aannemelijk vinden als het etablissement een plan B bedenkt: een (vrouwelijke) VP aanwijst die op tijd Biden vervangt. Hier en daar lees ik de naam Harris als mogelijke VP.

    Like

    heiden

    29 maart 2020 at 13:35

  8. @heiden
    Ik ga hier Biden niet verdedigen of Trump aanvallen, maar laten we wel de feiten correct weergeven. Datgene waar Trump van beschuldigd wordt in verband met overschrijdend seksueel gedrag is van een veel zwaardere categorie dat datgene waar Biden van beschuldigd wordt. Trump die bevriend was met Jeffrey Epstein is degene die zich opdringt aan vrouwen tot aan verkrachting toe. Type: ‘grab them by the pussy’. Met talloze NDA’s (geheimhoudingsverklaring) heeft Trump dat bij meer dan 10 vrouwen af laten kopen en hun het zwijgen opgelegd. Biden wordt ervan beschuldigd te knuffelig, te amicaal en te losjes te zijn met vrouwen.

    Het is waar dat de Democraten een hogere standaard (moral high ground) handhaven van correct gedrag voor de eigen politici. Dat kostte in 2017 toenmalig Democratisch senator Al Franken zijn functie die onder druk van de MeToo-beweging en de vrouwen in zijn eigen partij af moest treden. Zoals bij Biden niet vanwege zwaar overschrijdend seksueel gedrag, maar vanwege het aanraken van vrouwen. Een tamelijk lichte overtreding die in de dynamiek van de MeToo-beweging een loodzware inhoud kreeg. Achteraf betreuren Franken en andere Democraten diens aftreden dat achteraf als een grote politieke fout wordt gezien. Des te meer omdat Republikeinen met hetzelfde of zelfs zwaarder seksueel overschrijdend gedrag daar niet de consequenties uit trekken. Zoals Trump, maar ook types als rechter Brett Kavanaugh.

    De overeenkomst tussen Trump en Biden is juist dat ze allebei een potje kunnen breken bij de kiezer en niet afgerekend worden op fouten die andere politici de kop zou kosten. Daarom is Trump zo bevreesd voor Biden en probeerde hij via Oekraïne hem te beschadigen. Wat een mislukking werd voor Trump en tot een impeachment-procedure leidde.

    Biden heeft (evenals Bernie Sanders) toegezegd een vrouwelijke VP aan te stellen. Senator Amy Klobuchar is de naam die het meest genoemd wordt. Senator Kamala Harris wordt inderdaad ook genoemd. De geruchten zijn sterk dat Trump hetzelfde van plan is en Mike Pence zal vervangen door Nikki Haley. Maar dat zijn electorale overwegingen die te maken hebben met het verbreden van de eigen basis en het tevreden stellen van andere geluiden binnen de eigen partij. Dat geldt dus niet specifiek voor Biden.

    Like

    George Knight

    29 maart 2020 at 14:19


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: