George Knight

Debat tussen links en rechts

Kieskompas kent bizarre stellingen, maar heeft enig praktisch nut

with 3 comments

kk

Wat te doen met de uitslag van het Kieskompas? De uitslag in de onderste helft komt overeen met hoe ik tegen politieke partijen aankijk. Het populistische DENK, VNL, PVV, SP en PvdD, de theocratische SGP en de richting populisme wegglijdende VVD staan het verst van mijn bed. Voorzover kan ik de uitslag volgen. Op partijen waar ik het beste op scoor zoals 50Plus of PvdA zie ik mezelf echter niet snel stemmen. En hoe is het mogelijk dat 50Plus en GroenLinks die zo’n verschillende politiek voorstaan en redeneren vanuit zulke volstrekt andere wereldbeelden even hoog in mijn uitslag scoren? Wat wordt hier werkelijk gemeten?

Zijn de stellingen te simpel om voorkeur te meten, maar geven ze wel een redelijk beeld van iemands afkeer? Neem nou een stelling over Werk en Inkomen: ‘Het belastingtarief voor de hoogste inkomens moet omhoog’. Hoe moet men dit beantwoorden als men weet dat onderzoeken uitwijzen dat dat de inkomensongelijkheid in Nederland relatief klein is, dat een hoger tarief voor de hoogste inkomens op de totale belastingopbrengsten weinig uitmaakt, maar dat een harde aanpak van de belastingontwijking van rijken en bedrijven tot veel meer inkomsten leidt? Maar er wordt niet gevraagd naar de aanpak van belastingontwijking. Gaat men in het antwoord dan mee in de symboliek zoals men denkt dat die bedoeld wordt of zet men het realisme voorop?

Een hilarische stelling gaat over Verkeer: ‘Vanaf 2015 mogen in Nederland alleen nog maar elektrische auto’s verkocht worden.’ Dat wordt lastig voor iemand die een brood, fiets, boot, driewieler of boek wil kopen en naar de winkel stapt. Als de vraag letterlijk wordt opgevat dreigt het volgende antwoord: ‘Nee, dat zal niet gaan, het is nu 2025, en in Nederland mogen alleen nog maar elektrische auto’s verkocht worden’. De vragen moeten dus niet letterlijk genomen worden. Ze moeten geïnterpreteerd worden. Maar in welke mate?

Neem de stelling over Immigratie: ‘Zwarte piet moet roetveegpiet worden’. Best dat Zwarte Piet voortaan het uiterlijk van een roetveegpiet heeft. Laat het zich in die richting ontwikkelen. Maar staat dat ‘moet’ met een notie van dwang en machtsuitoefening niet haaks op een geleidelijke maatschappelijke ontwikkeling naar de roetveegpiet die ik de beste optie vind? Ook om maatschappelijke verschillen te overbruggen. Wat te antwoorden als men voor de roetveegpiet is, maar tegen dwang die ‘moeten‘ oproept? Zonder buitentextuele interpretatie kan de keuze zonder van mening te veranderen evengoed naar ‘eens‘ of ’oneens‘ leiden.

Het ziet er dus naar uit dat men de uitslag van het Kieskompas met een korrel zout dient te nemen. Het is onduidelijk wat het meet. Het instrument lijkt te grof om meer dan een ruwe indicatie van iemands politieke voorkeur te geven. Interessant is wel dat het in mijn geval de partijen eruit filtert waar ik het minst mee heb of die het verst van mijn politieke opvattingen afstaan. Dat is knap van het Kieskompas. Nu nog kalibreren.

Foto: Schermafbeelding van de overeenkomst met politieke partijen, na invullen Kieskompas,

Written by George Knight

15 februari 2017 bij 13:41

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Een artikel van de NOS: “Programma partijen niet altijd in lijn met Stemwijzer”. Misschien dat je daarom op het verkeerde been wordt gezet. Het kan ook zijn dat je veel minder links bent dan gedacht. Politiek is ook meer dan alleen links en rechts. Het zou te mooi zijn als je de politiek kunt reduceren tot een score op maar 1 dimensie. Dan zou je aan 2 partijen genoeg hebben. Politiek is behalve voorkeuren ook een kwestie van afkeuren.

    Raymond Horstman

    16 februari 2017 at 09:17

  2. Om U gerust te stellen, ook bij mij werkt de kieskompas vooral in de afkeuren. Partijen dus waar ik niets mee op heb. De voorkeuren zijn tamelijk verrassend. Ben ik toch minder links en progressief dan gedacht? Ik ben benieuwd wat er in het algemeen uit komt bij de evaluatie van de Kieskompas.

    Raymond Horstman

    16 februari 2017 at 09:31

  3. @Raymond
    Ik beschouw mezelf helemaal niet als links. Wel als progressief, maar daarop scoorde ik goed in het Kieskompas. Wat mij verbaast is dat iemand die progressief hoog scoort vervolgens uitkomt bij 50Plus. Ik zie in de verste verte geen progressiviteit in die partij.

    Dus daar gaat het me om: hoe verneukeratief is de presentatie van de partijen in Kieskompas of Stemwijzer? Welke jas trekken ze aan die ze anders nooit aantrekken en die niet hun dagelijks jas is om mooie sier te maken? En in hoeverre zijn Kieskompas of Stemwijzer medeplichtig door dit te faciliteren?

    George Knight

    16 februari 2017 at 10:32


Geef een reactie

