George Knight

Debat tussen links en rechts

Zeeuwse vertolking ‘Me Bin Bange’ over de vluchtelingencrisis

with one comment

De beste Zeeuwse cover 2015 is ‘Me Bin Bange’ van de gelegenheidsformatie De Angsthazen (Ries de Vuyst, Peter Quaak, Hans van der Werf, Tonnie ‘Broeder’ Dieleman en Latzi Jones) gezongen in een dialect van West Zeeuws-Vlaanderen, het Land-van-Kezands (Cadzand). In de traditie van de levensblues van Wannes van de Velde. Het swingt de pan uit. Het voorbeeld is van de Duitse gypsyrockgroep Bucovina met Stefan Hantel, een etnische Boekovina-Duitser uit het gebied van West-Oekraine en Noord-Roemenië. Is de cover niet beter?

De tekst is van Ries de Vuyst en gaat over een actueel onderwerp: de vluchtelingencrisis en de angst ervoor.

Ik bin bang’in hie bin bange
Mee zen allen bin me bange
Vluchteliengen slecht idee
Douw ze maar terug in zjee
(Geef ze mee de vuulte mee
Strek zitten ze in oons stamcafé)

Waarom kommen ze zo dichtbie
Daar wor ik hlat nie blieje van
Oe moe mn kind noe over strate
Zet ze op de Wooge Plaaten

Wie gata betalen dan
Wan ik bin da nie van plan
Opoe zit in der eigen stront
In zudder lopen mee een iphone rond

Ik ziet ier goed en ik zit ier droog
Mee mn maten aan de toog
M’n pens is vol in ik red het wel
Mee m’n ene hersencel

Eigen vertaling:
(Ik ben bang en hij is bang
Met z’n allen zijn we bang
Vluchtelingen slecht idee
Duw ze maar terug in zee
(Geef ze het onkruid mee
Straks zitten ze in ons stamcafé)

Waarom komen ze zo dichtbij
Daar word ik helemaal niet blij van
Hoe moet m’n kind nou over straat
Zet ze op de Hooge Platen

Wie gaat dan dan betalen
Want ik ben dat niet van plan
Oma zit in haar eigen stront
En zij lopen met een iPhone rond

Ik zit hier goed en ik zit hier droog
Met mijn maten aan de bar
Mijn buik is vol en ik red het wel
Met mijn ene hersencel).

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. George Knight

    4 november 2015 at 12:07


Geef een reactie

