George Knight

Debat tussen links en rechts

Kremlin betaalt voor 2000 doden in Oekraïne (stand 1/2/15)

with 2 comments

Update 28 augustus 2015: Het bericht uit Delovaya Zhizn zou fake zijn. Maar ook dat is niet zeker. Paul Roderick Gregory heeft op Forbes nog geen rectificatie geplaatst. Zie ook Rob Garver in The Fiscal Times.

Het pro-Oekraïense Ukraine Today bespreekt in de nieuwsrubriek het opinieartikel ‘Russia Inadvertently Posts Its Casualties In Ukraine: 2,000 Deaths, 3,200 Disabled van Paul Roderick Gregory in Forbes. Hij baseert zich op een inmiddels verwijderd maar door het Oekraïense Novy Region gewebcachede artikel ‘Stijging in kosten voor militairen in 2015’ in het tijdschrift voor de zakelijke markt Delovaya Zhizn. Het gaat om een document van de Russische overheid over de compensatie van militair personeel dat in 2014 en tot 1 februari 2015 in actie was in Oekraïne. Hieruit valt het aantal Russische doden en gewonden in Oekraïne uit op te maken.

Het gaat om 2000 dode en 3200 zwaargewonde Russische militairen. Omdat de strijd rond Debaltseve nog niet in de cijfers is meegenomen en er sinds die tijd naar schatting continu zo’n 9000 Russische militairen in Oekraïne opereren zullen de cijfers verder opgelopen zijn. Het Kremlin ontkent dat het militair aanwezig is in Oekraïne, maar het bewijs dat dit wel zo is is inmiddels overweldigend geworden. Vraag blijft nog of het artikel in Delovaya Zhizn per ongeluk of opzettelijk is gepubliceerd. Vermoedelijk het eerste omdat zo’n massale Russische invasie in Oekraïne ook in overheidsdocumenten niet lange tijd verborgen kan blijven.

Advertisements

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Debunking the fake article on 2000 Russian soldiers killed in Donbas everyone fell for
    http://www.stopfake.org/en/debunking-the-fake-article-on-2000-russian-soldiers-killed-in-donbas-everyone-fell-for/

    George Knight

    27 augustus 2015 at 21:45

  2. In response to journalists’ inquiries, on August 26 a Business Life spokesperson, calling himself Anatoly Kravchenko (possibly an alias), declared that Business Life is apolitical and that it based the report on “information received from several sources and private persons appearing to be members of families of fallen soldiers that had received compensation as well as inside information from the defense ministry about a secret government compensation decree.” The spokesperson did not reveal his sources, declaring that Business Life had removed this information after a warning of sanctions by the Russian government. The spokesperson also stated that the offending article was posted before Putin’s June 28 decree classifying military deaths as state secrets not just in times of war but also peacetime (Ukaz of the President of Russian Federation, No 273). Note that the spokesperson did not repudiate the article.
    http://www.forbes.com/sites/paulroderickgregory/2015/09/02/if-russian-soldiers-arent-dying-in-ukraine-why-did-putin-make-casualty-stats-a-state-secret/2/

    George Knight

    3 september 2015 at 21:53


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: