George Knight

Debat tussen links en rechts

Russische trollen, mollen, draaitollen en volle wereldbollen

with 18 comments

enhanced-buzz-31701-1392327719-20

Buzz Feed kwam in juni met de onthulling die geen onthulling is. Russische trollen worden vanuit het Kremlin georkestreerd om tegen betaling op westerse sociale media in commentaren het standpunt van de Russische machthebbers over de invasie van Oekraïne door Rusland te verdedigen. En het Westen zwart te maken. Amerikaanse media als Fox News, Huffington Post, The Blaze, Politico en WorldNetDaily worden genoemd, maar ook Duitse media. Dit komt naast de Russische propaganda van een op een westers publiek gerichte nieuwszender als RT. Al in mei 2014 signaleerde Chris Elliott in de kolommen van The Guardian door het Kremlin betaalde pro-Russische trollen: ‘Readers and reporters alike are concerned that these are from those paid to troll, and to denigrate in abusive terms anyone criticising Russia or President Vladimir Putin.

Op dit bog verschenen vanaf maart 2014 reacties die op een tamelijk agressieve wijze de positie van president Putin verdedigden, het Westen en het gedegenereerde Europa aanvielen en vaststaande feiten ter discussie stelden. Het is niet gezegd of zich daaronder door het Kremlin betaalde trollen bevonden om hier verwarring te stichten. Daarvoor is de Nederlandse mediamarkt waarschijnlijk te onbelangrijk. Maar indirect kunnen deze commentators zich gericht hebben op de betaalde trollen op sociale media en Russische propagandazenders en haar mantelorganisaties en zo onbewust deze gefabriceerde waarheid als echt overgenomen hebben.

Een opmerkelijk bericht komt van de Oekraïense online nieuwszender Gordon. De Russische zakenman Konstantin Borovoy vertelde dat Putin vrienden op hoge plaatsen heeft, zelfs binnen de NAVO. Hij duidde op de Amerikaanse topdiplomaat Sandy Vershbow, zoals John Schindler voor The Interpreter meent. Waarheid of propaganda? Russische mollen verklaren in elk geval het uitblijven van westerse militaire steun aan Oekraïne. Ondanks het feit dat Russische trollen het tegendeel beweren en de Russisch-Oekraïense oorlog als opzetje van de NAVO zien. Een voortzetting van de oorlog door Rusland zal volgens de Russische commentator Viktor Shevchuk in de eerste week meer dan 15.000 doden en wellicht 30.000 doden aan Russische huurlingen en militairen kosten om een doorgang naar de Krim te forceren. Daarom zou Putin twijfelen. Is het echt? Als-ie dat doorzet zullen de sociale media ontploffen. En draaien de Russische trollen overuren. Tegen betaling.

Foto: Sovjet-propaganda met een regenboog-toevoeging.

Advertenties

18 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Putin schijnt nogal populair te zijn in Rusland.
    Maar het feit dat hij niet meer ongestoord een harinkie kan happen op De Pier zal wel zeer doen.

    reinejragolo

    5 november 2014 at 17:16

  2. Waar kan ik me aanmelden ?
    Ik kan wel wat extra inkomsten gebruiken.
    Betaalt het meer dan Google Adwords ?

    knutselsmurf

    5 november 2014 at 18:52

  3. Wat een Onzin,
    Iedere Nederlander die een beetje zijn hersens kan gebruiken weet dat men hier belazerd wordt.
    Dit is geen zwart maken, maar gewoon een feit.
    Laten we nu eens niet met andere landen bemoeien, dat leid ons zo van onze eigen rotzooi af.
    Roberto

    Roberto la Verita

    5 november 2014 at 20:09

  4. @knutselsmurf
    Weet je het zeker? Misschien kan de ambassade van de Russische Federatie in Den Haag je verder helpen.

    @Roberto
    Tja, we moeten ons wel met andere landen bemoeien, want anders bemoeien ze zich wel met ons. Ik zou het geld voor defensie ook liever in zorg, onderwijs of cultuur stoppen. Als die grote landen dat nou ook eens zouden doen.

    George Knight

    5 november 2014 at 21:07

  5. Dat doen ze ook.. (cultuur en onderwijs). Het bemoeien met andere landen kan alleen als je hun geschiedenis kent. De meesten Nederlanders kennen die niet of nauwelijks en snappen de Rus en daarom al helemaal niet. De Rus daarentegen kent de strategieën van het westen want die heeft het de laatste eeuwen moeten voelen. Vrouwen mochten/konden geen moeders zijn en geloof mocht niet beleden worden. De Rus ziet deze maatschappij ook hier langzaam ontstaan en lacht ons derhalve uit (erger nog: bemoeienis maakt hun nog behoudender), want voor hen ‘nooit meer’.
    Nee, laten we ons aub alleen met ons zelf bemoeien.

    Ellen

    5 november 2014 at 22:00

  6. Ik ben het er wel mee eens dat we ons niet moeten bemoeien met de Russen. Het is wellicht beter om weer een ijzeren gordijn te bouwen en geen gas meer af te nemen.

    reinejragolo

    5 november 2014 at 22:11

  7. Fraai staaltje weer van een site die bovenaan “debat tussen links en rechts” heeft staan. Gerund door een journalist die zich over het algemeen slechts schuimbekkende tirades veroorloofd over hoe slecht Rusland en Poetin wel niet zijn. Maar als je dus standpunten naar voren brengt die de redactie niet deelt dan word je waarschijnlijk betaald door het Kremlin maar ben je zeker een trol.

    Ik begin er steeds meer naar te verlangen dat die Russische bommenwerpers eens wat meer gaan doen als gewoon door het internationale luchtruim te vliegen en eens een rondje Den Haag – Brussel – Frankfurt doen en wat laten vallen onderweg. Dat zelfgenoegzame eigen gelijk dat tegen heug en meug opgedrongen word door mensen die hun denkvermogen op nul gezet hebben daar mag zo langzamerhand wel eens een eind aan komen zeg. Mensen zoals u mijnheer Knight.
    Wat een treurnis.

    Dat de EU dit zelf vorig jaar ook ingevoerd heeft mag natuurlijk geen naam hebben want dat zijn nu eenmaal de goeden. Weet u wel zeker dat u zelf geen dikbetaalde Brusselse internet-trol bent ?

    Marcel

    5 november 2014 at 22:15

  8. @Ellen
    Welnee, dat doen ze niet. Nederland besteedt volgens de raming van de miljoenennota 2014 ongeveer 2,7% aan Defensie. In de Russische Federatie is dat over 2014 17,6% met de verwachting dat dat in 2017 meer dan 20% is. Nogal een verschil.
    http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/mo-budget.htm

    Waar je precies op doelt en welk mechanisme je denkt te zien werken ontgaat me. In de Tweede Wereldoorlog heeft Oekraïne niet minder geleden of zich minder verzet tegen Duitsland en bondgenoten dan Rusland. Die logica verder volgend wil dat zeggen dat Oekraïne de strategieën van het Westen dus niet minder kent dan Rusland. Maar Oekraïne stelt zich wel open op naar Europa en Rusland niet. Dus er moet een andere oorzaak zijn.

    @reine
    Een nieuw ijzeren gordijn ten oosten van Polen en Oekraïne? Ik ben voor. Dat dreigen van Putin begint velen op de zenuwen te werken. Straks zet-ie nog tactische nucleaire wapens in Oekraïne in. Geen gas afnemen? Prima idee. Kan Balkenende gelijk de gasrotonde ombouwen op zijn vrije zaterdagmiddag.

    @Marcel
    Nee hoor, geen schuimbekken. Het is correct dat ik het beleid van president Putin als een ramp voor Rusland en de Russen beschouw. Dat is een normaal zakelijk standpunt dat niets met emoties over Rusland te maken heeft. Of het moet de emotie zijn dat ik het jammer vind dat Putin het land en de inwoners gijzelt en weigert het te moderniseren.

    Ik zei juist dat er in Nederland waarschijnlijk geen door het Kremlin betaalde trollen op sociale media aan het werk zijn. Omdat de Nederlandse mediamarkt daarvoor te onbelangrijk is. Ze zetten hun middelen liever in de VS, Duitsland of landen als Italië in, zo vermoed ik.

    Nee, door Brussel word ik niet betaald. Ik ben al jarenlang euroscepticus en heb niks met wat er uit politiek Brussel komt. Maar met de Europese cultuur en mensen voel ik me sterk verbonden. Mijn denkvermogen schiet tekort om de argumenten van uw denkvermogen te kunnen volgen als u zegt dat u graag Russische bommen ziet vallen op Europese steden. Waaronder Den Haag.

    George Knight

    5 november 2014 at 23:01

  9. Mijnheer Knight, een van de pluspuntjes van uw site vind ik dat ze regelmatig bericht over de burgeroorlog in Ukraïne. Een van de in het oog springende puntjes die het verschil in denkwijze tussen u en mij benadrukt is dat u denkt dat dit werkelijk een oorlog is tussen de Russische federatie en Ukraïne. Terwijl ik denk dat het wel degelijk om een burgeroorlog gaat.

    Laten wij eens terug filosoferen naar die opstand op het Maidan plein. Janoekovitsj was toch echt democratisch legitiem. En hij nam een besluit dat dan wel omstreden was onder de bevolking maar hij had het democratisch mandaat om dat te doen. Waarop de Maidan opstand volgde (meer als 100 doden) en deze democraat werd afgezet. Daarmee houd voor mij de legitimiteit van alles wat erna kwam op. De verkiezing die erop volgde noem ik nep-democratie. U vergeet kennelijk het geweld waarmee de campagnes gepaard gingen, met als als triest dieptepunt de vreedzame demonstratie van tegenstanders in Mariupol waarbij de demonstranten uiteen geslagen werden door een volksmilitie, opgesloten in hun vakbondsgebouw, waarna het in brand werd gestoken. Hatsee, nog eens 40 doden. Dan vraag ik me toch werkelijk af waar uw ideeën over democratische legitimiteit vandaan komen. Dan staat er een groepje rabauwen voor het stembureau. Die spreken iedereen aan die naar binnen wil. Russisch accent ? Knal voor je harses, schop onder je achterwerk en opdonderen. En mijnheer Knight die vind het prima want de rabauwen die zijn ‘voor ons’. Groepen zoals Pravi Sektor en Svoboda die daar de hoofdrol in speelden zijn helemaal niet marginaal zoals u beweert, het zijn nog steeds goed georganiseerde burgermilities die nauw samenwerken met de nu gevestigde kliek.
    Geweld is hun kenmerk en uit deze kringen komt de retoriek van ‘alle Russen willen vermoorden en het land uit schoppen’. Waarbij ze het dan hebben over Ukraïners die Russisch spreken.

    Zeg eens eerlijk mijnheer Knight,
    Hoe kijkt u eigenlijk aan tegen Nederlanders die vooral Fries, Limburgs, of Marrokaans spreken ? Uit uw artikelen waarin u hardnekkig volhoud dat Russischtaligen kennelijk geen Ukraïners zijn maak ik op dat u een Fries dan ook geen Nederlander kunt vinden.

    En dat u mijn gedachtengang dat ik zou staan te juichen als er eens een Russisch bommetje op het binnenhof zou vallen niet kunt volgen verbaast mij niet. Ik neem aan dat wij het eens zijn dat souvereiniteit voortkomt uit de wil van het volk. Verschil tussen u en mij is dat u het wel prima vind als er links(Maidan) en rechts(Mariupol) tientallen doden vallen om een democratisch gekozen regering af te zetten.
    Wij hadden ons referendum in 2005 waarin meer als 60% van de bevolking zich tegen de Europese grondwet uitsprak. Waarna het er als het verdrag van Lissabon toch doorgejast werd.

    Janoekovitsj had een democratisch meerderheidsmandaat, maar werd afgezet met als gevolg vele tientallen doden. Dat u mijn gedachtengang over die bom op het binnenhof niet kunt volgen omdat een meerderheid van de Nederlanders het daar (de grondwet, of, dat verdrag) niet mee eens was tekent de blinde vlek in uw gedachten. Een bom op het binnenhof is voor mij net zoiets als die Maidan opstand voor u. Met dat verschil dat er geen referendum was over de beslissing die Janoekovitsj moest nemen, waar wij dat wel hadden over de beslissing die wij Balkenende aan raadden.

    Besluit ik dan met een laatste vraag aan u.
    De overwegend Russischtalige Ukraïners op de Krim die krijgen dus van hun eigen – niet legitieme – regering in Kiev te horen dat ze ‘allemaal vermoord of de grens over geschopt moeten worden’. En het blijft niet alleen bij retoriek, er vallen daadwerkelijk tientallen doden. Waarop ze bij zichzelf denken dat ze zich toch liever niet door dat zootje schorum daar in Kiev willen laten regeren. En er een referendum over organiseren. Kunt u mij vertellen hoeveel doden daarbij zijn gevallen ?

    Ik vind de afscheiding van de Krim een toonbeeld van democratie. En de gebeurtenissen op de Maidan en alles wat daarna volgde met al zijn gewelddadigheid juist een toonbeeld van hoe het niet moet. Het was te verwachten dat die coup het land in een burgeroorlog zou storten.

    Marcel

    6 november 2014 at 00:59

  10. @Marcel
    Ook ik stemde tegen dat Euroreferendum en voel me als Nederlands burger nog steeds belazerd dat vervolgens de grondwetswijziging zonder een tweede referendum en onder een andere noemer erdoor gejast werd. Bedrog. Mijn vertrouwen in de gevestigde politiek van Nederland is daarna niet meer hersteld. Ondanks het feit dat ik lid van de Piratenpartij ben -het is verstandig om je betrokkenheid en burgerschap ergens in te zetten- vind ik de huidige partijpolitiek een ramp die Nederland gijzelt en feitelijk maakt tot een eenpartijstaat. Ik denk dat we elkaar hierin wel kunnen vinden.

    In Oekraïne en Rusland is het nog erger. Daar heerst een verlammend niveau van corruptie en ontbreekt de rechtsstaat. Politiek dient daar niet om namens burgers de macht te verdelen, maar is een bedrijfstak geworden waar bedrijven en oligarchen zich inkopen. Ook in de VS maakt dat ‘grote geld’ de politiek kapot en zet het de burger buitenspel. Welnu, in Rusland en Oekraïne is het niet veel anders. Net als in de VS gijzelt in deze landen de veilligheidsindustrie (defensie) de politiek.

    Daarom was de Maidan-opstand zo belangrijk omdat het van onderop dat systeem probeerde te kraken. Los van hoe je het vervolgens waardeert, die volksopstand was bijzonder. En herinner je hoe Occupy Wallstreet door de Amerikaanse overheid werd geïnfiltreerd en onschadelijk werd gemaakt? Maar de Maidan kon slagen omdat het ongenoegen groot was en de burgers meenden niks te verliezen te hebben. Ze wilden hun land terug dat door de zittende macht afgepakt was die samenspande met Rusland.

    In eerste instantie lukte die opstand want president Janoekovitsj vluchtte het land uit. Over de legitimiteit van die opstand is hier veel geschreven. Juridisch verdiende het geen schoonheidsprijs en er zijn fouten gemaakt in de uitvoering. Maar uiteindelijk is Janoekovistsj met een parlementsmeerderheid afgezet in februari omdat hij volgens de Oekraïense grondwet de belangen van zijn land onvoldoende behartigde en zelfs schaadde. Daarna zijn er verkiezingen voor president en parlement geweest die volgens internationale waarnemers eerlijk zijn verlopen.

    Er dreigt een zogenaamde derde Maidan. Velen gaan de veranderingen richting democratie en opruimen van de oude structuren van dat ooit op Rusland georiënteerde land veel te langzaam. In vooral premier Jatsenjoek en minister van Binnenlandse Zaken Arsen Avakov zien velen een groter gevaar voor Oekraïne dan de oorlog met Rusland. President Porosjenko heeft meer krediet, maar moet ook oppassen niet klem te komen zitten tussen de hardliners van beide uitersten. En daarbij mengen Russische provocateurs zich onder de pro-Maidan activisten. Niet omdat ze democratie en een eind aan de corruptie willen, maar die corruptie en gebrekkige democratie juist in stand willen houden. Zodat Oekraïne weer een vazalstaat van Rusland wordt. Kortom, Porosjenko moet sneller handelen dan nu, maar moet zorgvuldig handelen, staat voor een zware taak door de oorlog en in het opruimen van achterstallig onderhoud van decennia.

    Dat het niet om een burgeroorlog gaat is simpel uit te leggen. De structuren daartoe ontbreken. De pro-Russische separatisten worden vanuit Moskou aangestuurd. Er waren in het begin in Oost-Oekraïne vele lokale activisten die om uiteenlopende redenen geweldloos in opstand kwamen. Dat bleef een kleine minderheid. Ze vonden hun regio achtergesteld en ze wilden kansen grijpen. Maar de meerderheid in Oost-Oekraine die zich ook om culturele redenen tegen Kiev keerde wilde geen einde aan de eenheidsstaat Oekraïne. Ze wilden verbetering van hun levensomstandigheden.

    Die ontevredenheid is aangegrepen door Rusland om haar zogenaamde hybride oorlog -die geen oorlog genoemd mag worden- te voeren. Er werd dus ingezet op geweld. Maar zoals gezegd, de lokale bevolking hield zich redelijk afzijdig. Zodat er eerst huurlingen (Tsjetsjenen, Osseten) met militair materiaal uit de Russische Federatie aangevoerd werden, speciale troepen van het Russische leger de militaire coördinatie deden en etnische Russen als separatistenleiders werden geparachuteerd.

    Op de Krim zette Rusland in strijd met het verdrag van Genève en het Boedapester Memorandum 1994 dat grenzen en soevereiniteit van Oekraïne garandeert reguliere troepen buiten de verdragsovereenkomst voor de marinebases in. Een duidelijk geval van een buitenlandse invasie. Achteraf gaf Putin de inzet van Russische troepen vanaf het vasteland toe.

    De afloop is bekend. Ondanks die toevoer van Russische huurlingen en speciale troepen die in de loop van de zomer steeds meer aangevuld werden met reguliere Russische troepen die bij toerbeurt in Oekraïne dienden dreigde het ATO-offensief met Oekraïense legeronderdelen en niet-reguliere vrijwilligersbataljons in augustus Donetsk te omsingelen. Daarbij kwam dat de separatisten vaak ook nog eens onderling slaags raakten als de ene warlord vanwege een lucratief object een andere warlord de oorlog verklaarde. Om een en ander te stroomlijnen voerde Rusland in augustus 2014 de toevoer van nieuwe troepen op, verbeterde de coördinatie, voerde de artillerie-beschietingen vanaf Russisch grondgebied op en ontsloeg de Russische separatistenleiders.

    Nog wat details. 1) Dat vakbondsgebouw was in Odessa, niet in Marioupol. De pro-Russen vluchtten zelf naar dat gebouw. Er zijn volop theorieën dat de pro-Russen zelf de brandbommen naar binnen gooiden om een reden tot opstand te forceren. Een deel van de lokale politie was toen op de hand van de pro-Russen. 2) Die taalkwestie bestaat zo goed als niet. Het is in elk geval geen scheidslijn. Mensen hebben een identiteit die uit meer bestaat dan taal alleen. Vele Russisch-sprekenden zijn voor de eenheidsstaat Oekraïne. Zij zitten niet op Russische ‘hulp’ te wachten die oorlog en chaos brengt, maar willen stabiliteit, rechtszekerheid en democratie. En dat biedt Putin niet. Ik heb nooit beweerd dat de Russischtalige Oekraïners geen Oekraïners zijn. Dat zou een dwaze bewering zijn. Evenmin als andere nationale minderheden binnen Oekraïne als Polen, Krim-Tataren of Roemenen geen Oekraïners zouden zijn. Dat zijn ze wel. 3) Een gevolg van de Russische inmenging is dat dat zelfbewustzijn over Oekraïne bij de Oekraïners is toegenomen. Maar er blijven de hardliners aan beide kanten die het er niet makkelijker op maken.

    George Knight

    6 november 2014 at 10:20

  11. Voor verder lezen (In Duits) het antwoord van de Bondsregering op vragen van afgevaardigden van De Groenen/ Bündnis 90 over het nationalisme in Rusland, inperking van burgerrechten en de samenwerking van Europese recht-nationalistische partijen met het Kremlin. Met mooie analyses en feiten. Partijpolitiek kunnen de vragen van de Groenen opgevat worden als het maken van een onderscheid met Die Linke dat op de hand van Putin is. Deze vragen herinneren eraan dat in Nederland GroenLinks in een vergelijkbare situatie de SP tegenover zich heeft dat misschien niet actief, maar zeker passief de oppositie tegen Putin blokkeert nooit dit soort vragen stelt. Waarom niet, GroenLinks?
    http://dip21.bundestag.de/dip21/btd/18/029/1802980.pdf

    De relatie van de Europese recht-nationalistische en rechts-populistische partijen roept de vraag op wat de opstelling van de PVV is. Opmerkelijk schurkte de PVV eerst tegen Putin aan, maar na de invasie van de Krim en het neerschieten van de MH17 nam het afstand van het Kremlin. Over dat zogenaamde Krim-referendum en de rol van de Europese rechts-nationalistische partijen zie ook:
    https://georgeknightlang.wordpress.com/2014/03/20/referendum-krim-had-rechts-extremistische-waarnemers/
    https://georgeknightlang.wordpress.com/2014/05/01/wilders-vraagt-eu-en-rusland-om-terughoudendheid-in-oekraine/

    George Knight

    6 november 2014 at 13:56

  12. Russische acteur en activist tegen Poetin dood gevonden in appartement Een politieke moord wordt vermoed.
    http://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/06/russische-acteur-en-activist-tegen-poetin-dood-gevonden/

    George Knight

    6 november 2014 at 14:04

  13. Nog wat details. 1) Dat vakbondsgebouw was in Odessa, niet in Marioupol. De pro-Russen vluchtten zelf naar dat gebouw. Er zijn volop theorieën dat de pro-Russen zelf de brandbommen naar binnen gooiden om een reden tot opstand te forceren. Een deel van de lokale politie was toen op de hand van de pro-Russen.
    —–

    Misschien moet je hier nog maar een keertje naar kijken. Alle andere afleveringen van “Roses Have Thorns” raad ik je ook aan.

    Pjotr

    7 november 2014 at 15:44

  14. @Pjotr
    Bedankt. De video ondersteunt mijn bewering ‘De pro-Russen vluchtten zelf naar dat gebouw. Er zijn volop theorieën dat de pro-Russen zelf de brandbommen naar binnen gooiden om een reden tot opstand te forceren. Een deel van de lokale politie was toen op de hand van de pro-Russen’ omdat het gebaseerd is op nieuwsberichten die in deze compilatie worden getoond.

    George Knight

    7 november 2014 at 16:13

  15. That demonstrates that Novorossiya was not originally a Moscow-led project. The revolt in Donetsk was begun by toppled President Viktor Yanukovych and his followers. Putin later took advantage of the situation in order to foment a revolt against Kiev throughout the east, from Kharkov to Odessa. It didn’t work though, and the Kremlin is now just barely keeping the Donetsk People’s Republic on life-support, but it can’t completely shut it off either.
    http://www.spiegel.de/international/europe/votes-do-little-to-clarify-status-of-ukrainian-breakaway-regions-a-1001128.html

    Commentaar van Christian Neef in Der Spiegel dat ingaat op de verschillen tussen de vele facties aan separatistische kant.

    George Knight

    7 november 2014 at 16:39

  16. De pro-Russen vluchtten zelf naar dat gebouw. Er zijn volop theorieën dat de pro-Russen zelf de brandbommen naar binnen gooiden om een reden tot opstand te forceren.
    —-

    Tja, als je na deze beelden en interviews nog de voorkeur blijft geven aan allerlei wilde complot-theorieën dan weet ik het ook niet meer. Ik zou me zeer ongemakkelijk voelen bij deze documentaire als ik “pro-Maidan” zou zijn.Jij blijkbaar niet. Je ziet er zelfs een bevestiging van je eigen gedachten in.

    Pjotr

    8 november 2014 at 00:50

  17. @Pjotr
    Waar heb je het over? Over een zaak die maanden geleden speelt en duidelijk een provocatie was voor een opstand in Odessa. Die mislukte. En een terloopse opmerking is in een stuk dat over de actualiteit gaat. Ik neem geen definitief standpunt in over de gebeurtenissen, maar zeg alleen dat er theorieën zijn over de aanleiding. Onmiskenbaar. Analoog aan het opblazen van Russische flatgebouwen door de Russische geheime dienst in opdracht van het Kremlin om een aanleiding voor de Tsjetsjeense oorlog te forceren.

    Dat laat het lot van de gewone Oekraïners die in de compilatie hun verhaal vertellen onverlet. Dat is authentiek. Pro-Maidan is er in vele maten een soorten, van extreem tot gematigd-democratisch, dus ik zou zeggen vraag het hoe gemakkelijk deze mensen zich voelen. Bevestiging van eigen gedachten? Ja, dat de machten cynisch zijn en zich van het lot van de burgers alleen iets aantrekken als ze er voordeel bij hebben.

    George Knight

    8 november 2014 at 08:20

  18. In gesprek met Mark Bartalmai, onafhankelijk onderzoeksjournalist in Oost-Oekraïne. Bijna aan het eind van het gesprek stelt Bartalmai dat hij zich woedend maakt over de beeldvorming van de Oekr. burgeroorlog in Duitsland.

    Arjan Fernhout

    8 november 2014 at 13:10


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: