George Knight

Debat tussen links en rechts

ED-columnist Jos Kessels mompert op de kunst. Zo triest

with 5 comments

ED-columnist Jos Kessels krijgt ruim baan van het Eindhovens Dagblad om z’n ongenoegen over de subsidies van de gemeente Eindhoven voor kunst en design te uiten. Een filmpje dat leuk wordt omdat Kessels vooral zichzelf te kijk zet. Het valt nauwelijks te geloven dat-ie echt meent wat-ie mompelt. Hoewel het ergste valt te vrezen. Z’n kunst bashing past in een patroon van schoppen tegen kunst, kunstenaars en overheidssubsidies.

Kessels’ tocht door Strijp-S heeft iets intriest. Het beeld van een somberman op z’n retour die anderen niks gunt en de voeling met de vibraties van z’n tijd onderweg is kwijtgeraakt. Zijn monoloog is niet fijnzinnig of grappig. Eindhoven krijgt de columnist die het verdient, humeurig en vol haat tegen kunst. Treurig om te zien.

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Momperen is een neologisme, dat het mopperen en mompelen van Jos Kessels in een nieuw woord omvat. Het lijkt aardig om dit soort somberaars die niks van kunst moeten hebben ‘kunstmomperaars’ te noemen. Met de noties mopperen (= klagen, kankeren) en mompelen (= binnensmonds spreken, prevelen) die duiden op respectievelijk rancune en gebrek aan argumenten. De klasse van de momperaar is gesignaleerd.

    George Knight

    24 augustus 2014 at 10:37

  2. Jos ‘Bukowski’ Kessels lijkt me een man met het hart op de goede plek. Hoe meer ik van Jos te weten kom, des te meer ik Jos meen te begrijpen. Jos is bijvoorbeeld tegen bezuinigingen op cultuur. https://www.youtube.com/watch?v=e9KG6pWYIh4 Maar Jos is tegen gesubsidieerde kunst die niets te vertellen heeft.

    Jos houdt van kunst, kijk maar:

    http://www.ed.nl/extra/muziek/groeven-van-genegenheid-1.2035756

    jan

    24 augustus 2014 at 12:12

  3. @Jan
    Mogelijk heeft Jos Kessels het hart op de juiste plek. Ik kan niet in z’n hart kijken. Ik betwijfel alleen of hij met z’n gemopper de juiste strategie volgt om een goed woordje voor de kunst te doen. Ik zie het omgekeerde.

    Er past ook onderscheid in z’n gemopper. Als hij tekeer gaat tegen zijn eigen generatiegenoten als Edelkoort of Terreehorst die hij blijkbaar ziet als vertegenwoordigers van een gevestigd subsidiecircuit, dan kan ik dat nog enigzins begrijpen. Hoewel ik z’n kritiek te makkelijk en te persoonlijk vind. Hij zou de structuur aan moeten pakken. Maar waarom hij ook de presentatie-instelling MU voor hedendaagse kunst in z’n kruistocht betrekt ontgaat me volledig. Dat zijn geen gevestigde belangen en gevestigde namen die veel geld binnenhalen, maar experiment en talentontwikkeling.

    Kessels’ haat wordt zo te groot en z’n enthousiasme te klein. Kessels blijft hangen in z’n eigen generatieconflict. En dat is onaangenaam om te zien. De hoofdredactie van het ED zou Kessels daartegen moeten beschermen. En zichzelf als nieuwsmedium.

    George Knight

    24 augustus 2014 at 13:17

  4. George Knight

    24 september 2015 at 17:03

  5. Ik ben het totaal niet met je eens! Ik vind Jos geweldig!

    Désirée Vrijdag

    15 juli 2017 at 10:38


Geef een reactie

