George Knight

Debat tussen links en rechts

Burgemeester Amersfoort communiceert machteloosheid over Sytze van der V.

with 3 comments

Sytze van der V. is pedofiel. Hij heeft zich in Amersfoort boven een kinderdagverblijf gevestigd. De plek ondervindt maatschappelijke tegenstand waarop het openbaar bestuur moet reageren. Dat wordt verwoord door de burgemeester van wie dat nu eenmaal verwacht wordt. Zoals burgemeester John Berends van Apeldoorn laatst communiceerde over Volkert van der Graaf, de moordenaar van Pim Fortuyn die in zijn gemeente was komen wonen. En voor z’n open stijl volop complimenten kreeg. Dat voorbeeld doet volgen.

Burgemeester Lucas Bolsius van Amersfoort geeft zijn mening over de situatie. Het is niet veel anders zoals u en ik ook een mening over de huisvesting van Sytze van der V. zouden kunnen geven. Wellevend informeert Bolsius, maar maatregelen om op te treden heeft-ie niet ter beschikking. Hij praat als een bezorgde burger. Om een en ander kracht mee te geven communiceert Bolsius dat-ie communiceert (‘het gesprek aangaat’). Hij doet z’n best om aan te tonen hoe begripvol en meevoelend hij wel niet is. Dat wordt van een moderne burgemeester verwacht. Echter vergeefs, z’n betoog mist body. Zonder beleidsinstrumenten blijft het een exercitie met lege handen. Lucas Bolsius toont in acht minuten met veel woorden aan dat de ruimte van een burgemeester klein is. Bolsius geeft een verklaring van machteloosheid. Zo werkt de rechtsstaat. Goddank.

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Beetje late reactie misschien, maar kwam dit artikel nu pas tegen.

    Er was GEEN maatschappelijke tegenstand, want niemand wist dat ik er woonde!
    De burgemeester was alleen bang voor zijn hachie als het ooit bekend zou worden. Namens hem was immers een huisvestingsvergunning afgegeven.
    Daarom chanteerde die “machteloze” burgemeester mij met: “Verhuizen of ik licht de buurt in!”
    Nou ben ik niet een type wat zich laat chanteren, dus bleef ik zitten.
    Bolsius had gewoon een serieus gesprek moeten aangaan met mij en met een redelijk voorstel moeten komen. Een acceptabel alternatief en een vergoeding.
    Dat deed hij dus niet, maar lichtte wel heel Nederland in over mijn woonplek, in de hoop dat ik dan wel weggejaagd zou worden. Ook dat spel mislukte en nu woon ik nog steeds hier.
    Inmiddels is Bolsius wel door de rechter veroordeeld voor zijn gedrag en laat niets meer van zich horen.

    Macht of onmacht is niet de kern van deze situatie. Gezond verstand wel!
    Maar dat vind je tegenwoordig zelden bij een burgemeester.

    sytze

    19 december 2015 at 17:14

  2. @Sytze
    Met machteloosheid van de burgemeester doel ik op zijn positie binnen het college en op zijn ondergeschiktheid aan de wet. Wat in mijn ogen een goede zaak is. Hij is bestuurlijk stukken minder machtig dan vele burgers denken. Dat wilde ik zeggen.

    Ik zag dat de oorspronkelijk link dood is en heb een ander filmpje over deze zaak geplaatst. Daarmee past de tekst niet meer helemaal. Oorspronkelijk kletste Bolsius acht minuten in de ruimte. Nu korter.

    George Knight

    19 december 2015 at 17:31

  3. @George

    Leuk dat je toch nog reageert, het is al 1 1/2 jaar geleden dat dit speelde.
    Je hebt gelijk dat Bolsius (en het OM en de politie, de driehoek dus) geen macht hebben en
    terecht. Zoals de verslaggeefster al zegt in het filmpje heb ik dezelfde vrijheden en rechten als
    iedere burger.
    Bolsius heeft idd geen macht in deze (en terecht. Hij had het “probleem” (voor wie eigenlijk?) met serieus overleg kunnen oplossen. Maar zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf, hij begon met chantage en daarmee zette hij zichzelf meteen buitenspel. Je zou dus mogen spreken van machtsmisbruik!
    Zijn argument dat ik zelf mijn woonplek bekend zou hebben gemaakt, wat niet waar is maar gretig door de media is overgenomen, slaat nergens op.
    Een kort overzicht:
    30/4/14 wordt mij dit appartement toegewezen door de verhuurder, met huisvestingsvergunning namens de burgemeester(BM). Ik heb dit meteen doorgegeven aan het OM ivm met beveiliging voor mij zoals afgesproken. Dezelfde dag laat het OM weten niets te doen met mijn melding, omdat ze dan de burgemeester moet inlichten.
    5.5.14 teken ik het huurcontract en heb ik dus eindelijk, na 5 jaar, een dak boven mijn hoofd.
    6.5.14 besluit het OM om toch de BM in te lichten.
    14.5.14 hebben mijn advocaat en ik een gesprek met de BM. Die laat zich nergens over uit.
    23.5.14 krijg ik via het OM te horen dat ik MOET verhuizen, zoniet dan info naar de buurt. Chantage dus.
    20.6.14 mail van BM dat hij zich “beraadt” op de situatie. Dezelfde dag licht hij het KDV en andere instellingen in.
    21.6.14 licht hij de buurt en heel NL in.
    Op 8.4.15 wordt hij door de rechter hiervoor veroordeeld.
    Inmiddels enkele acties van buurtbewoners achter de rug: “Hij moet binnen 1 week weg zijn!”
    Ik woon dus nog steeds hier. Ook bedreigingen van buurtbewoners krijgen mij niet weg. Praten willen/kunnen ze niet!
    Nu 1 1/2 jaar verder zit de zaak vast. Niemand wil meewerken aan een oplossing en de BM al helemaal niet.
    In mijn blog: sytzesdagboek.blogspot.com kun je alles lezen, inclusief de mails van/naar de BM.

    Ben het met je eens dat het goed is dat BM geen macht heeft in deze, maar het leidt dus wel tot onwettig gedrag van de overheden.

    P.S.
    De oorspronkelijke link hierboven zal de weekvideo van de BM zijn geweest. Die heb ik hem laten verwijderen na zijn veroordeling door de rechter

    sytze

    19 december 2015 at 20:11


Geef een reactie

