George Knight

Debat tussen links en rechts

Schneier: NSA gebruikte DigiNotar. Worden Nederlandse politiek en journalistiek nu actief?

with 13 comments

digi

Beveiligingsexpert Bruce Schneier verwijst op z’n blog naar een screenshot van een trainingsprogramma van de NSA dat in het Braziliaanse programma ‘Fantastico‘ werd getoond. Dat ging over de economische spionage door de VS van het Braziliaanse oliebedrijf Petrobras. Dat niets met terrorismebestrijding van doen heeft. Erop staat de naam van de nu gesloten Nederlandse commerciële certificaatautoriteit DigiNotar dat in 2011 gehackt werd. Schneier vermoedt dat dit het werk van de NSA was of dat de NSA gebruik maakte van de hack met een man-in-the-middle aanval. Een onderschepping en eventuele aanpassing van communicatie tussen twee partijen zonder dat deze dat doorhebben. Zo zou ook communicatie van Petrobras onderschept zijn.

Zoals de NRC in een commentaar zegt krijgt het NSA-schandaal er ‘een onverwacht Nederlands tintje‘ door. Het zal tijd worden. Het NSA-schandaal barstte op 9 juni 2013, maar meer dan drie maanden later heeft het Nederland nog steeds niet echt bereikt. Nederlandse politiek en journalistiek zwijgen. De ministers Opstelten (Veiligheid) en Plasterk (Binnenlandse Zaken) ontkennen, vertragen en lichten niks toe. Nederlandse media hebben in drie maanden geen eigen onthulling gebracht of vanuit hun expertise van de Nederlandse situatie voorzien van commentaar. Voor hun geloofwaardigheid is het gewenst dat Nederlandse media zich nu eindelijk eens actief met het NSA-schandaal gaan bezighouden. In Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kwamen media met onthullingen en zeker in de laatste twee landen woedt een stevig publiek debat over de massale spionage die zich niet tegen terroristen maar tegen de eigen bevolking geeft gericht.

DigiNotar biedt de kans om het NSA-schandaal naar Nederland te halen, het kabinet ter verantwoording te roepen en niet meer weg te laten komen met een onderzoek door de CTIVD, vragen van SP’er Ronald van Raak of verwijzingen naar het Europarlement. In juli vroeg ik me af: ‘Nederlanders hebben nu antwoorden nodig. Wat weet de regering-Rutte? Hoe wordt er in het Nederlands belang samengewerkt met de VS? Weet de regering-Rutte hoe in de samenwerking met partners Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten opereren? Maar premier Rutte of de ministers van Veiligheid en Justitie, Binnenlandse Zaken, Buitenlandse zaken of Defensie zwijgen. De oppositiepartijen zwijgen ook en geven evenmin de indruk zich zorgen te maken over de spionage van burgers en de schending van burgerrechten. (..) Hebben de Nederlandse politieke partijen onder elkaar geregeld dat ze collectief de burgerrechten uitverkopen? Onze burgerrechten wel te verstaan.’ De Nederlandse politiek en journalistiek wacht nu een nieuwe kans om eindelijk actief te worden.

Foto: Schermafbeelding van trainingsprogramma van NSA waarin DigiNotar wordt genoemd. Document onthuld door Edward Snowden en genoemd in het Braziliaanse programma ‘Fantastico‘. 14 september 2013.

Advertenties

13 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. De DigiNotar schandaal toont weer eens aan wat een smerig spelletje de Amerikanen op wereldtoneel spelen. Iran werd door de VS geframed als zijnde de hackers terwijl nagenoeg de 300.000 internetters waarbij de valse SSL-certificaten zijn ingezet exclusief in Iran bevonden.

    ReggieRoning

    14 september 2013 at 17:07

  2. @Reggie
    Als het klopt wat Bruce Schneier zegt, dan heb je volstrekt gelijk. Ik denk dat we nog even een slag om de arm moeten houden voordat er overeenstemming over de precieze toedracht is. Maar als het klopt dan legt dat bloot wat vele kritische journalisten die deze zaak volgen beweren. Namelijk dat landen via hun veiligheidsdiensten deels samenwerken, maar deels elkaar ook bespioneren. Dat loopt in elkaar over. En da’s voor politici weer moeilijk te begrijpen, laat staan uit te leggen aan de eigen burgers of parlementsleden.

    Voor de Nederlandse situatie is dan een situatie voorstelbaar dat Nederlandse veiligheidsdiensten binnen de Nationale SIGINT Organisatie (NSO) met Amerikanen en Britten samenwerken, maar daarbuiten worden bespioneerd. En niet onmogelijk is dat de Nederlandse veiligheidsdienst en de verantwoordelijke Nederlandse bewindslieden er geen exact idee van hebben in welke mate ze worden bespioneerd door NSA en GCHQ.

    Daarom zwijgen de ministers Plasterk en Opstelten om twee redenen. Ze willen niet uit de school klappen met geheimen over de verregaande integratie en samenwerking met andere westerse veiligheidsdiensten. Omdat dit wisselgeld is voor de informatiepositie van Nederland. En ze willen niet in verlegenheid worden gebracht over het feit hoe omvangrijk Nederlandse diensten en bedrijven door dezelfde partners worden bespioneerd. Zonder dit te kunnen verhinderen. Dit alles is slecht uit te leggen aan parlement en burgerij.

    George Knight

    14 september 2013 at 17:35

  3. @George,

    Mee eens maar toch vraag ik mij af waarom de oppositie, behalve meen ik de SP, dit niet oppakt, terwijl ze hiermee naar mijn idee goed kunnen scoren. Waar zijn zij dan bang voor?

    ReggieRoning

    14 september 2013 at 18:10

  4. @Reggie
    Waar zijn ze bang voor? Dat vraag ik me nu ook al drie maanden af. Waar zijn de oppositiepartijen bang voor? En hetzelfde geldt naar mijn idee nog meer voor de Nederlandse media die immers vrijer kunnen handelen. Waar zijn de Nederlandse media bang voor? Lamlendigheid, luiheid, intimidatie, gebrek aan inzicht, gebrek aan improvisatievermogen of .. ??? Ik begrijp werkelijk niets van de apathie. Jan Salie is dit jaar de meest voorkomende naam in dit Nederland.

    George Knight

    14 september 2013 at 18:15

  5. @George
    Denk maar aan H.J.A. Hofland, die Nederland een gewatteerde dictatuur noemde.

    Joe

    14 september 2013 at 19:08

  6. @Joe
    Mooie referentie, Hofland verwees in 1998 naar de onmetelijke Nederlandse bureaucratie. Maar verklaart dat de apathie van politiek en (onderzoeks)journalistiek anno 2013?
    http://retro.nrc.nl/W2/Columns/Hofland/981021.html

    George Knight

    14 september 2013 at 19:24

  7. Ik weet het ook niet, maar bekijk deze intro-video van De Correspondent eens, waarin Joris Luyendijk een interessant hoe-en-waarom geeft van de aanpak van dat binnenkort startende medium. Hij tipt (Nederlandse) politiek en media aan op een manier die je wel zal aanspreken.

    Joe

    14 september 2013 at 19:33

  8. De Nederlandse media en met name de publieke omroep, een omroep van en voor de Nederlandse burgers, is het contact met de burger kwijt geraakt. Het debat zal nooit en te nimmer aangezwengeld worden door de publieke omroep zelf zoals blijkt, maar heeft een impuls van buitenaf nodig. Ik heb de publieke omroep in de afgelopen 40 jaren zien veranderen van een omroep die de deur op een kier zette voor geluiden uit de samenleving naar een omroep die de deur bruusk op slot heeft gedaan. Deze verandering ging hand in hand met de opkomst van de commercieele zenders waarmee zij op order van bovenaf dienden te concureren. In deze neo-liberale context, waarin de adverteerder een belangrijke positie inneemt is het niet verwonderlijk dat de publieke omroep haar deuren voor de burger heeft gesloten en ieder dissident geluid weert dat adverteerders afschrikt.

    De rol die de publieke omroep behoort te hebben, de intermediar tussen burger en politiek, is zo teniet gedaan. Wat we nu zien is een publieke omroep die als een soort doorgeefluik van de politiek fungeert. Als massa-medium laat de publieke omroep haar verantwoordelijkheid liggen. Een massa-medium vormt het nationale geweten zodat het langdurige stilzwijgen over de NSA door de publieke omroep de illusie schept dat ‘het allemaal niet zoveel kwaad kan dat we allemaal afgeluisterd worden’.

    Zolang de kritische burger geen toegang heeft tot zijn publieke omroep zal de publieke omroep vanuit haar conditionering heikele kwesties links laten liggen of zijdelings benoemen en zal de kritische burger zijn toevlucht zoeken in kritische weblogs die her en der versnipperd op het internet te vinden zijn.

    De SP heeft naar ik meen in de persoon van Ronald van Raak de zaak opgepakt en een onderzoek laten instellen. Ik zie dit meer als een verplicht nummertje voor de buhne want wanneer men de moeite neemt om de SP webpagina uit te vouwen zal men niets vinden over de NSA. Het zal hun prioriteit niet hebben.

    jan

    15 september 2013 at 18:04

  9. @Joe
    De Correspondent gaat 30 september live. Ik ben benieuwd hoe ze het beter zullen doen dan de gevestigde media.

    @Jan
    Mooi verhaal, graag mee eens. De publieke omroep is defensief en voorspelbaar geworden. Ook door een generatie die ooit hemelbestormend was en verslagen uit de samenleving deed, maar nu de tijd uitzit en de hypotheek veiligstelt. Probleem is dat televisie een medium voor ouderen is geworden en nauwelijks nog sexy wordt gevonden. Internet is veel spannender, sneller en breder.

    Toch zijn er lichtpuntjes. Nieuwsuur is een goede rubriek. Soms Buitenhof of iets van de kleine zendgemachtigden. Maar dan stopt het. Dan wordt het goed te missen amusement van het saaie en slome type.

    Dat aanschurken van media tegen de macht is ook iets wat me vreselijk tegenvalt van media die zich onafhankelijk achten. Maar diep in hun hart kunnen weten dat ze dat niet zijn. De ministers Opstelten en Plasterk bijvoorbeeld komen vaak met slecht beleid dat ze ook nog eens belabberd verdedigen. Maar wie er eens rustig voor gaat zitten om te zien hoe beide regenten gefileerd worden ziet dat dat nergens gebeurt. Waarom niet?

    En zoals Joris Luyendijk stelt zit de macht nog niet eens in Den Haag, maar in Brussel, Londen of New York. Dus het gaat om een overbodig debat door overbodige politici die geheel overbodig dan ook maar niet aan de tand gevoeld worden omdat iedereen meent dat ze overbodig zijn. Ze mogen kletsen wat ze willen in hun overbodigheid.

    Jongeren denken en hopen dat ze hun wereld vorm kunnen geven. Wat voor perspectief geeft het als alle seinen in politiek en journalistiek de andere kant opwijzen? Alleen daar al om moet het anders. Kritischer, harder en eerlijker.

    George Knight

    15 september 2013 at 19:36

  10. @George, Deze ochtend heb ik gefascineerd het Frans Timmermans interview bij Al Jazeera bekeken. 25 Minuten lang wordt Timmermans op een journalistiek kritische wijze bevraagd over Syrië en hoor je uit zijn mond de ene na de andere leugen vallen. Timmermans weet dat als hij aan het woord blijft die 25 minuten zo voorbij zijn.

    De tendens in de massa-media is dat alles kort en snel moet gaan. Zou je als kritisch interviewer de gelegenheid krijgen om Timmermans 3 uur lang te interviewen dan ben ik er van overtuigd dat de kijker geheel andere informatie verkrijgt over de kwestie Syrië. en dus een meer afgewogen standpunt kan innemen. En dat is naar mijn mening essentieel voor een goed functionerende democratie.

    Maar dat niet alleen. Een publieke omroep die haar verantwoordelijkheid niet neemt wordt zo ook medeverantwoordelijk voor bijvoorbeeld het ingrijpen in Syrié en de burgerslachtoffers die daaruit voortvloeien. Precies zoals de publieke omroep zich destijds massaal achter de illegale aanval in Irak schaarde door weinig tot geen dissidente geluiden toe te laten zo schaart het zich nu op dit moment achter de Amerikaanse plannen met Syrië.
    Frans Timmermans liet zich begin deze week in Nieuwsuur bevragen door Twan Huys die kritiekloos en dus instemmend Timmermans zijn woordje liet doen. Zo wordt de Nederlandse opinie gevormd.
    Ik denk dat Joris Luyendijk gelijk heeft en dat Timmermans een loopjongen is van de echt grote jongens op het politieke en economische toneel.

    Het klopt dat televisie een medium voor ouderen is geworden. Ik hoop dat de jonge generatie het internet gaan uitbouwen op een manier die ‘de correspondent’ pretendeert te gaan doen. Het ziet er naar uit dat dit nieuwe experiment duizenden geinteresseerden op éën plek samen kan brengen waar onafhankelijke journalistiek kan worden bedreven zodat een massa-medium kan ontstaan dat vrij is van belangen die het zicht op de realiteit ontnemen. Want dat er in een democratische samenleving een massamedium behoort te zijn daar ben ik van overtuigd, maar dan wel een eerlijk massa-medium.

    jan

    15 september 2013 at 21:20

  11. @Jan
    Zegt Joris Luyendijk dat Frans Timmermans een loopjongen is van de echt grote jongens? Je hebt denk ik gelijk dat het idee van een massamedium nodig blijft. Zoals dat ooit krant, radio en televisie waren. Maar welke vorm neemt het aan?

    George Knight

    15 september 2013 at 22:41

  12. @George, nee, dat zegt Joris Luyendijk niet maar is een concrete invulling die ik zelf geef aan de stelling van Luyendijk dat de werkelijke macht zich bevindt in New York, Brussel en Londen.

    Welke vorm het aanneemt is een interessant vraagstuk. Ik meen te zien dat het algemene vertrouwen in de politiek en de huidige massa-media op een erg laag pitje staat bij de burgers. Door allerlei ontwikkelingen die er nu gaande zijn zit er denk ik niets anders op dat de burgers zelf initiatieven moeten nemen en iets creeeren dat los staat van de bestaande machtsstructuren. Zoiets als ‘de correspondent’ is een goed begin en als dat initiatief kwalitaitief en kwantitatief groeit dan kan er misschien wel internationaal een netwerk ontstaan van journalistiek die wél informeert. Wat mij betreft het liefst niet ‘sexy’ als vorm, maar ‘slow’ als in ‘slow food’ zodat men de tijd mag nemen om te proeven.

    Alle begin is moeilijk. Zo constateer ik dat Femke Halsema ook zal bijdragen aan ‘de correspondent’. Of zij voldoende onafhankelijjk kan functioneren valt te bezien gezien haar werk als voorzitter van de raad van advies van de ASN Bank.

    Ik wacht het gewoon af.

    jan

    15 september 2013 at 23:53

  13. Eens met Jan.
    Daarnaast, de wereld wordt niet geregeerd door de politiek, al sinds Roosevelt niet meet maar door:

    http://investmentwatchblog.com/bankers-rule-the-world-by-manipulating-the-financial-system-what-you-need-to-watch-before-the-collapse/

    toetssteen

    16 september 2013 at 03:34


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: