George Knight

Debat tussen links en rechts

Islamist billijkt kinderhuwelijk, verkrachting en mishandeling

with 9 comments

Moslimsmannen in Egypte hebben het moeilijk. Zo voelen ze vol zelfmedelijden. Stel je voor, wellicht krijgen in de nieuwe grondwet kinderen en vrouwen rechten. Maar da’s niet de bedoeling van de islam, zo zegt islamist en volksvertegenwoordiger Mohammad Saad Al-Azhari te weten. Hij maakt voor het islamistische Al-Nas TV duidelijk dat het zo niet bedoeld kan zijn. Pikant is dat moderator Sjeik Khalad Abdallah begin september 2012  een fragment van ‘Innocence of Muslims’ vertoonde. En het vuurtje hoog opstookte.

Minderheden zoals Christenen en liberalen, of vrouwen hebben het in Noord-Afrika door de Arabische lente slechter gekregen. Met voorlopig als gunstige uitzondering Tunesië waar president Moncef Marzouki tegenwicht biedt aan de salafisten. In Egypte ontbreekt dat. De lente is een Arabische winter geworden. Saad Al-Azhari krijgt het voor elkaar het kinderhuwelijk, verkrachting en vrouwenmishandeling goed te praten.

Het gaat ver om te beweren dat de islam achterlijk is. Maar dat islamisten van het kaliber Mohammad Saad Al-Azhari achterlijk zijn in de ogen van een secularist die grondrechten voor allen gewaarborgd wil zien is onontkoombaar. Het valt deze mannen kwalijk te nemen dat ze geen oog hebben voor de rechten van anderen. De buitenwereld kan hun wereldbeeld slecht bestrijden omdat dat tegen dovemansoren gericht is. Maar de buitenwereld kan de tegenkrachten steunen. En dan hopen op een omslag in de Arabische wereld.

Advertenties

9 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Het wordt tijd dat we zulke landen schrappen als vakantiebestemming. Ik ga er in ieder geval nooit meer naar toe.

    Lidy

    20 oktober 2012 at 19:12

  2. @Lidy
    Lijkt me logisch. Als Europese vrouw wordt het er daar niet veiliger op. Met al die mannen die aan zichzelf denken. Wat kun je ook verwachten met zo’n Mohammad Saad Al-Azhari die geweld tegen vrouwen goedpraat. Zelfs op televisie de vrouwen elk recht ontzegt. Zulk gedrag lijkt toch nergens op?
    http://www.rawstory.com/rs/2012/10/20/mob-sexually-assaults-french-reporter-in-egypts-tahrir-square/

    A French female television reporter was sexually assaulted during a protest in Cairo’s Tahrir Square, she told AFP on Saturday, the latest in a series of such attacks on women covering unrest in Egypt.

    Sonia Dridi, a correspondent for France 24, said a mob of mostly young men surrounded her on Friday while she was on the air and then began to grope her. The attack lasted several minutes before a male friend managed to pull her out.

    “I was groped everywhere. I realised (later), when someone closed my shirt, that it was opened, but not torn off. I avoided the worst because I have a good belt” and a friend helped her out, she said.

    Dridi said she was filing a police complaint. In the past, police have not succeeded in apprehending suspects after similar attacks on women in the protest hub.

    In June, a group of men attacked and sexually assaulted several protesters in a women’s march against sexual harassment in Tahrir, epicentre of the uprising that toppled president Hosni Mubarak early last year.

    The assaults, which female protesters and journalists say are commonplace in Tahrir Square, had already gained notoriety after US journalist Lara Logan was sexually assaulted there on February 11 2011, the day Mubarak resigned.

    George Knight

    20 oktober 2012 at 20:41

  3. @George: als het niet zo droevig en ernstig zou zijn zou dit filmpje nog met de nodige humor kunnen worden bekeken. Toch vind ik dat je voorzichtig moet zijn met het generaliseren van de denktrant van een imam op een heel volk, cultuur of religie. Deze – in mijn ogen enge – imam maakt in principe alleen maar bezwaar tegen de verandering van de wet waardoor mannen kwetsbaarder worden, maar ik heb niet gehoord dat hij een voorstander is van kind huwelijken, verkrachting of vrouwenmishandeling billijkt. Zijn gevaar in mijn ogen zit hem in het feit dat hij juist daar te glad voor is. Het enige waar hij (schijnbaar!) tegen protesteert is het feit dat de bestaande wetgeving mogelijk aangepast gaat worden. Hij is daarin niet anders dan nemport welke andere conservatieveling waar dan ook op de wereld. Ik zie het juist als een vooruitgang als deze mensen uit hun holen komen gekropen omdat ze zich genoodzaakt zien hun waarden en normen te verdedigen tegen mogelijk veranderingen. Ik ben daar positief over omdat er blijkbaar een beweging op gang is gekomen die eeuwenlang geaccepteerde normen ter discussie brengen en deze wettelijk aan de kaak willen stellen. Mensen die denken over kind huwelijken zoals deze imam vind je echter over de hele wereld in niet moderne agrarische gebieden en zijn vaak niet islamitisch. Het uithuwelijken van jonge meisjes voordat ze menstrueren of vlak na de eerste menstruatie vind je bijvoorbeeld ook onder de indianen in zuid Amerika en deze mensen zijn vaak animistisch en hebben geen weet van de islam.

    De wet over verkrachting binnen het huwelijk is in het westen nog niet zo oud en ik weet ook niet of het zo erg goed functioneert, terwijl de frase over ‘huwelijkse plichten’ – hier bedoeld als het recht op seksuele relaties – toch door de meeste westerlingen als heel aanvaardbaar wordt ervaren.

    Je verwijzing naar het gebeuren van Sonia Dridi vind ik een beetje gezocht. Bij al deze demonstraties zie je nooit een vrouw tussen de mannen lopen. Dat is natuurlijk in onze westerse ogen onacceptabel, maar het is in veel landen niet anders. Demonstraties lopen op veel plekken in de wereld door oververhitting vaak uit de hand met alle gevolgen van dien. Als je als vrouwelijke reporter de moed hebt om je er tussen te begeven moet je ook een ‘exit strategie’ hebben en je continu bewust zijn van het feit dat het uit de hand kan lopen. Dit geld uiteraard voor elke journalist in elke gevaarlijke situatie. Je kunt in een oorlogsgebied rapporteren vanuit de bar of de kamer (zoals ik het vaak heb zien gebeuren) in je hotel op een veilige afstand, of je kan je te midden van de beschietingen bevinden of op allerlei plekken daartussen. Zit je midden tussen de beschietingen dan loop je gevaar voor je leven, zonder dat het nu de directe bedoeling is van het overgrote deel van de mensen in je omgeving om je te verwonden of doden. Dat dit echter kan gebeuren is gezien de situatie echter een reële mogelijkheid. Ik neem aan dat Sonia kon weten welke gevaren ze liep (om als vermoedelijk enige vrouw tussen oververhitte mannen te lopen), als ze dit niet wist – zoals het lijkt – dan is zij – en/of haar opdrachtgevers – uiterst naïef geweest.

    jack pastoor

    21 oktober 2012 at 12:51

  4. @Jack
    Ik zeg ook niet voor niks: ‘Het gaat ver om te beweren dat de islam achterlijk is. Maar dat islamisten van het kaliber Mohammad Saad Al-Azhari achterlijk zijn in de ogen van een secularist die grondrechten voor allen gewaarborgd wil zien is onontkoombaar.’ Dus ik spreek direct deze hardliner aan, niet de islam die allerlei varianten kent die -voor ons- beter verteerbaar zijn. In het fragment billijkt hij wel degelijk het kinderhuwelijk, verkrachting en mishandeling. Ik kan zijn woorden niet anders begrijpen. Inderdaad zegt-ie het gladjes, dus je moet goed opletten hoe hij het zegt. Jammergenoeg moeten we het doen met een vertaling.

    Ik zie niets positiefs in deze man die voor een islamistische omroep zijn praatjes verkoopt. Let wel, Memri-TV heeft het gesignaleerd en vertaald. Als afschrikwekkend voorbeeld. Het naar buiten treden komt niet van Nas-TV. Dus hij komt niet uit zijn hol gekropen, maar wordt in zijn hol betrapt.

    Dat er in andere culturen mensen zijn met soortgelijke denkbeelden lijkt me een waarheid als een koe. Maar dat poetst niet weg dat deze Mohammad Saad Al-Azhari andersdenkenden hun rechten ontzegt. Dat was hier het onderwerp. Ik schrik er van dat iemand dat zou willen relativeren. Dat valt naar mijn idee op geen enkele manier goed te praten. Dat relativeren zie ik dan ook als een heilloze weg. Enig begrip voor omstandigheden is gewenst. Maar daar stopt het voor mij. Anders eindigt het bij het idee dat universele waarden een westerse uitvinding zijn en voor niet-westerse volkeren niet passend zijn. Waarmee ze rechteloos gemaakt worden door de machthebbers. Daar kunnen we maar beter niet intrappen.

    Sonia Dridi had een exit-strategie. Ze was niet alleen. Je uitleg doet me denken aan het argument dat vrouwen met korte rokken die verkracht worden er zelf om gevraagd hebben. Niet dus. Die hitsige mannen op het Tahrirplein hebben nooit het recht om een vrouw haar recht te onthouden. Ik ben het met je uitleg dan ook volstrekt oneens. Naar mijn idee verwar je oorzaak en gevolg.
    https://twitter.com/ashrafkhalil

    George Knight

    21 oktober 2012 at 13:25

  5. @george: ik ben allerminst een cultuurrelativist, maar wil wel realistisch blijven waar het mijn/onze mogelijkheden (en wenselijkheid) betreft andere culturen in hun eigen habitat te beïnvloeden. Naast het niet zijn van een cultuurrelativist ben ik namelijk ook geen missionaris of zendeling. Ik voel dan ook geen enkele behoefte om met het schoolmeesters vingertje omhoog te staan en ze de les te lezen als mensen in andere culturen er andere waarden en normen op na houden. Mijn behoefte om me met waarden en normen in de maatschappij te bemoeien beperken zich tot mijn eigen habitat, dwz, de westerse wereld. Dat is al meer dan ik hanteren.

    Ik ben het met je eens als je schrijft
    = Maar dat poetst niet weg dat deze Mohammad Saad Al-Azhari andersdenkenden hun rechten ontzegt. =

    Alleen, hij doet dat niet in Nederland of de westerse wereld, maar vanuit zijn hol in Egypte. Als ik jouw redenering doortrekt ben ik bang dat we op hetzelfde uitkomen, nl dat je hem het recht ontzegt om andersdenkend en anders levend te zijn. Nogmaals, in Nederland of de westerse wereld heb ik daar geen probleem mee. Sterker nog, dan vind je mij strijdlustig en compromisloos aan je zijde, maar in Egypte vind ik dat aanmatigend. Het doet mij een beetje denken aan de zendelingen die de stammen in Afrika en op vele plekken in de wereld hun puriteinse waarden en normen mbt tot seksualiteit en kleding hebben opgedrongen.

    Ik ben het dan ook volledig met je eens dat het angstig is om te constateren dat er mensen zijn die andere mensen op andere plekken op de wereld hun rechten ontzeggen. Deze redenering heeft echter een hoog catch 22 gehalte, vandaar dat ik meen dat we ons alleen maar in de marge mogen bemoeien met de waarden en normen in andere culturen, dit in de hoop dat er uiteindelijk een soort mondiaal geaccepteerd universeel begrip van de belangrijkste waarden en normen wordt ervaren.

    Je reactie op mijn redenering van Sonia kan ik niet helemaal volgen en die laat ik dan ook maar voor jouw verantwoording. Waar het mij in deze om ging is eigenlijk een voortzetting van bovenstaande redenering. Wij willen dat mensen uit andere culturen zich in Nederland conformeren aan de Nederlandse of tenminste Westerse waarden en normen. Ik wil dat in ieder geval wel en ben daar dan ook allerminst relativerend in. Daarom vind ik het niet zo vreemd dat mensen in andere werelddelen en culturen ook die wens hebben. Nu weet ik wel dat het bijv. heel normaal is voor westerse vrouwen om halfnaakt op Aziatische standen te liggen, met korte of minimale kleding over straat te lopen in culturen waar mensen zich veel bedekter kleden en dat wij vinden dat dit allemaal moet kunnen, zonder dat dit problemen oplevert voor de vrouwen die dat doen. Ik vind uiteraard ook dat dit moet kunnen, ik ben immers westers en daarboven ook nog eens naturist. Maar iedere keer als ik het zie dan vind ik het onveranderlijk respectloos naar die andere cultuur, ook al hebben die mensen daar uit commerciële overwegingen allang geaccepteerd dat westerlingen zich op die manier gedragen. Het feit dat wij met onze dikke portemonnee – en gebrek aan culturele bagage mbt die gastcultuur – de cultuur van die mensen beïnvloeden levert vaak ook plaatsvervangende schuld en schaamtegevoelens op.

    Mijn redenatie mbt Sonia is dat ze er met een simplistisch of tenminste naïef begrip van de culturele gevolgen van haar acties zich in ‘het diepe’ heeft begeven. Ik zeg niet dat het haar (eigen) schuld is, maar alleen maar dat het ondoordacht van haar en haar opdrachtgevers was. Om met de acties van die oververhitte mannen gelijk een hele cultuur op de schop te nemen gaat mij echter gewoon te ver. Natuurlijk dienen die mannen zich te gedragen zoals dat van mensen met humanistische waarden en normen mag worden verwacht. Het probleem is alleen dat ze – net als waarschijnlijk Sonia – helemaal geen discrepantie zien in hun eigen gedrag en de gevolgen daarvan. Beiden zien hun eigen gedrag in termen van de eigen cultuur. Het verschil is alleen dat dit in Egypte is gebeurd en dat is hun cultuur en Sonia nam waarschijnlijk aan dat ze veilig vanuit een westers cultureel waarden en normen raamwerk kon uitgaan. Dat was en is in mijn ogen uiterst naïef, al helemaal voor een journalist. Er zijn zat voorbeelden van wereldvermaarde vrouwelijke journalisten die zich in Islamitische landen volledig conformeren aan de gedrags en kledingcodes. Alleen zijn deze vrouwen dan natuurlijk niet naïef net zo min als hun bazen.

    Dus jouw opmerking = ….dat vrouwen met korte rokken die verkracht worden er zelf om gevraagd hebben. = ervaar ik als volledig uit context en eigenlijk min of meer een voorbeeld van hoe vast iemand zich in zijn of haar eigen waarden en normen kan vastbijten, waardoor de wereld van de ander niet meer waargenomen kan worden.

    jack pastoor

    21 oktober 2012 at 16:13

  6. @Jack
    Ik wil helemaal geen zendelingen of missionarissen naar Egypte sturen. Dat heb ik nooit beweerd. Wel wil ik van een afstand het gedrag van islamisten tegen het licht houden. Ook in de hoop dat door de bewustwording hierover in internationale fora als de VN deze denkbeelden genoeg tegenspraak krijgen. Da’s de marge waarover je ook spreekt.

    Universele waarden zoals die zijn neergeslagen in de mensenrechten zijn immers geen westerse waarden. Dus het gaat niet om wijzen met een vingertje, maar om het beschermen van de rechtelozen. Ik besef dat deze waarden in een politiek krachtenveld door de een of de ander misbruikt worden. Het is niet anders. Erop wijzen dat recht voor allen geldt is dan het enige wat over blijft.

    Je redenering over Sonia Dridi kan ik nog minder volgen dan in je eerdere reactie. Uiteindelijk praat je wangedrag goed. Ze was daar gewoon haar werk aan het doen. Waar je in hemelsnaam vandaan haalt dat ze ‘met een simplistisch of tenminste naïef begrip van de culturele gevolgen van haar acties zich in ‘het diepe’ heeft begeven’ is me een raadsel. Waar baseer je dat op? Uit de toedracht blijkt trouwens dat er ook Egyptenaren waren die zich diep schaamden voor het gedrag van de meute.

    George Knight

    21 oktober 2012 at 22:28

  7. @George: Ik heb niet geschreven dat ik denk dat je missionarissen of zendelingen naar Egypte wil sturen, daar lijk je me ook niet het type voor. Ik maakte alleen wat kanttekeningen bij je normerende opmerkingen in je blog. Overigens opmerkingen waar ik het in de Nederlandse context mee eens ben. Ik ben echter van mening dat de aandacht die je besteed aan die imam teveel eer is en daarnaast een negatief effect heeft. Op deze manier ontstaat er een breder publiek voor de in mijn ogen zieke gedachtegang van een min of meer obscure imam in verwegistan . Misschien ben ik nog wel pessimistischer dan jij, omdat ik denk dat de fora in de VN waar jij je op richt allang verloren is en zeker weten volledig bekend is met de denkbeelden van soortgelijke geestelijken in de Islamitische wereld en ze in aantal deelnemende landen ook deels onderschrijven.

    De universele rechten van de mens waar jij het over hebt onderschrijf ik natuurlijk met een passie, maar het is wel degelijk een westers getint document en daarmee ook document dat zeker niet door de hele wereld – en vooral niet de Islamitische wereld – wordt gedragen. Veel rechten zijn er niet in opgenomen omdat men het er niet over eens kon worden en andere rechten zijn moedwillig vaag geformuleerd en voor interpretatie vatbaar of geamendeerd. De Islamitische wereld heeft daarnaast ook nog een eigen URVM document opgesteld. Ik heb het ergens hier thuis liggen en gezocht maar kon het niet vinden. Ik weet wel dat toen ik het las ik er niet vrolijk van werd.

    Dat je mijn redenering omtrent SD nu nog minder kan volgen vind ik jammer. Ik had uiteraard gehoopt dat ik duidelijker was. Dat ik wangedrag goedpraat (of relativeer) is onzin. Ik wist vanaf het moment dat het in het nieuws kwam dat andere Egyptenaren haar in bescherming hadden genomen, vandaar mijn opmerking over een gebrekkige exit strategie. Ik dacht dat jij meer info had en dat er bijv. een heel stel mannen – zowel westers maar vooral Egyptisch – mee waren om haar in de gaten te houden. Zover ik weet was ze alleen op stap met een cameraploegje. Zowaar, in de chaos van woeste demonstraties waar de wet van ieder voor zich en God voor ons allen geldt meer dan een klein beetje onvoldoende is.

    Dat je me niet begrijpt kan natuurlijk komen omdat ik me niet helder genoeg uitdruk, of omdat we vanuit dermate afwijkende belevings-en-ervaringswerelden redeneren dat het niet mogelijk is om mijn mening duidelijk te maken aan je. Ik doe bij deze een laatste poging. Ik hoop dat je me niet belerend zal vinden, maar ik meen dat je bepaalde zaken in je redenering mbt haar ervaringen niet meeweegt. Ik doe het kort en in telegramstijl, waardoor dus incompleet en wat chargerend.

    In Egypte wemelt het van gezonde, maar straatarme jonge mannen die vanwege hun armoede geen normaal gezin kunnen stichten of daar tientallen jaren op moeten wachten. De seksuele frustratie en fantasieën die dat oplevert kan in ieder geval ik me levendig voorstellen. Een week in militaire dienst was voor mij al een bezoeking. Stel je voor dat je dertig bent, geen gezin hebt, geen geld en je nooit toekomt aan werkelijk bevredigend seksueel gedrag.

    Stel je bent dertig en je komt in een demonstratie terecht die je emoties zo hoog doen oplaaien dat de adrenaline en het testosteron door je aderen spuiten.

    Stel dat je dertig bent en dat de vrouwen die ook demonstreren dat groepsgewijs en gescheiden van jou mogen doen. Dit omdat dit bij de cultuur van je land hoort.

    Enz, enz.

    Stel nu dat je een aantrekkelijke jonge vrouw bent die betrokken is bij de wereld en die zo moedig is een dergelijke demonstratie te verslaan. Hoe doe je dit dan? Hou je rekening met het type – alleen maar groepen opgefokte mannen – demonstranten die je tegen zult komen of lap je dat aan je laars? Als je dan besluit om in die bruisende met adrenaline en testosteron gevulde kokende ketel te stappen, welke voorzorgsmaatregelen neem je dan? Zover ik weet heb ik geen journaliste van Al Jazeera gezien en dat kwam vast niet door gebrek aan moed. Nou ja, bedenk het maar! Mij doet het een beetje denken aan een persoon die besluit te gaan wandelen in een jungle waar meestal goed gevoede leeuwen en tijgers ook rondwandelen, maar toch.

    Eventjes nog over het woord “naïef”, waarvan het lijkt dat je erover ‘struikelt’.
    Je pikt het woord negatief op, terwijl het voor mij juist een vrij positieve betekenis heeft. Het maakt dat de persoon de samenleving open en bloot in alle oprechtheid tegemoet treed. Zonder naïviteit zijn we alleen maar oude en misschien in veel gevallen ook wel angstige mensen die de wereld vooringenomen benaderen. Naïviteit hoort bij jeugdige onbezonnenheid en is als zodanig ook vertederend en aandoenlijk en dient zoveel mogelijk beschermd te worden. Het is een antidoot tegen cynisme.

    Samenvattend:
    Ja, dergelijke denkbeelden van een imam – of nemport welke andere prediker dan ook – dient met alles wat we in ons hebben te worden bestreden.
    Ja, de journaliste deed gewoon haar werk en dient dit te kunnen doen zonder lastig gevallen te worden of aangerand te worden.
    Ja, ook ik onderschrijf de URVM en vind dat ze verder aangescherpt moeten worden en door alle landen en mensen in de wereld dienen te worden onderschreven.
    Ja, ik geloof dat we beiden voor eenideale en rechtvaardige wereld zijn dat vrij is van honger, ziekte, oorlog, armoede, honger enz, enz.

    Het enige waar we het geloof ik over oneens zijn, is dat in de werkelijke, gemankeerde wereld waarin we leven ik vind dat een volwassen verstandig persoon in laatste instantie zelf de grootste verantwoordelijkheid draagt voor zijn of haar eigen veiligheid.

    En wat die naïviteit betreft, ik ben tot op de dag vandaag mijn beschermengeltjes dankbaar dat al mijn gevaarlijke en naïeve ondernemingen mij nooit ernstig hebben afgestraft. Dat ik het bij nader inzien onwaarschijnlijke geluk heb gehad altijd door de mazen van het net te ontsnappen. Ik mis nu mijn naïviteit net zo sterk als mijn jeugd.

    Het is wat lang geworden en ik heb je mijn denken waarschijnlijk niet veel beter duidelijk kunnen maken, maar indien dat zo is, het zij zo. Ik wilde in ieder geval een aantal misvattingen die blijkbaar nav mijn reactie konden ontstaan proberen te voorkomen.

    jack pastoor

    22 oktober 2012 at 10:41

  8. @Jack
    Ik besteedde aandacht aan Mohammad Saad Al-Azhari vanwege de nieuwswaarde. Er is binnen en buiten Noord-Afrika kritiek op de greep naar de macht van de islamisten. Welke gedachtenwereld daar achter steekt maakt Saad Al-Azhari duidelijk. Hoe er op een Nederlands blog een breder publiek voor hem zou ontstaan ontgaat me. Je conclusie dat ik hier geen aandacht aan zou mogen besteden vanwege de neveneffecten leg ik naast me neer. Dan kan ik hier de tent wel sluiten.

    Wat je zegt over de kanslozen van Egypte deel ik. Hetzelfde verhaal heb ik hier eerder opgehangen. Maar begrip voor de omstandigheden, wil nog niet zeggen dat je denkbeelden of acties billijkt.

    Ik vrees ook dat de internationale fora allang zijn verloren. De Organisatie van de Islamitische Samenwerking (OIS) staat niet alleen op de rem van de moderniteit, maar weet ook uitzonderingsposities voor de eigen leden te bewerkstelligen als het om universele rechten gaat. Ik zie geen enkele weerlegging waarom deze rechten alleen voor westerse individuen van toepassing zouden zijn. Om welke reden? Ik zie het niet.

    Ik zie wel dictatoriaal geleide islamnaties waar burgers niets te vertellen hebben en klein worden gehouden. Omdat die Mohammad Saad Al-Azhari in mijn ogen haaks staat op de individualisering en emancipatie van burgers besteedde ik aandacht aan hem. Ter afschrikking.

    George Knight

    22 oktober 2012 at 11:03

  9. Salafist Nour Party content with the draft constitution
    Sarah El-Rashidi, Tuesday 23 Oct 2012
    http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/56329/Egypt/Politics-/Salafist-Nour-Party-content-with-the-draft-constit.aspx

    The Salafist Nour Party has expressed its overall contentment with the draft constitution, curtailing speculations concerning the party’s position.
    “The Nour Party has approved 70 per cent of the draft constitution,” affirmed spokesman Nadar Bakkar to Ahram Online, emphasising his party’s general conviction with regards to the draft.

    Concerning the draft’s adherence to sharia (Islamic law), the principal point of concern for the Nour Party and Salafist ideologues, the spokesman confirmed that the final draft does in fact follow the sharia.

    “Article 221 in the draft constitution dictates the application of sharia,” he said.

    The Nour Party’s evident satisfaction with Article 221 lies in its conservative definition of sharia, which strictly adheres to the Sunni interpretation of Islamic law.

    Article 221 of the proposed constitutional draft states that the term “principles of Islamic sharia,” mentioned in Article 2 of the constitution as the main source of legislation essentially means the sources of Islamic jurisprudence used by Sunni Islam and its four main schools.

    Previously, the Constitutional Court had interpreted the term “principles” to mean the religious rules that were clearly established by religious texts, and are of absolutely certain proof and meaning. In practice this referred to only a handful of rules, as opposed to the newly proposed article which allows for a wider application of Islamic jurisprudence.

    Nevertheless, Bakkar stressed that it is not obligatory for all party members to share the same opinion concerning the draft, as varying opinions will always exist.

    The party’s main issue of contention with the draft, according to Bakkar, is the presidential powers, which he claims have been augmented.

    “The new draft gives the president increased powers,” said the young Salafist spokesman; further suggesting that the document awards Morsi the upper hand concerning the legislative parliament.

    Despite rumours of Nour’s participation in a protest to object suggested modifications to the presidential powers, the party denies any involvement. According to Bakkar, a small Salafist group on Facebook had independently organised a protest related to the topic.

    Current debates on the draft constitution may prove irrelevant pending the final verdict regarding the constitutionality of Egypt’s constitution-drafting body. Cairo’s Administrative Court was expected to give the final verdict on 23 October; however it unexpectedly decided to refer the case to the High Constitutional Court. An investigation by the court will commence within 45 days, leaving continued uncertainty concerning the status of the constitution-drafting body.

    Despite numerous cases against the constitutionality of the Constituent Assembly and the membership selection procedure, it has been working diligently to produce a final draft before the court declares its dissolution.

    Upon the approval by the Assembly of the final draft, the March 2011 Constitutional Declaration allows one month before it is put to public vote. Legal experts affirm that once the public vote for the new charter no court can appeal the decision.

    According to President Morsi’s decree in August 2012, should the current panel be unable to complete the task the president will select a new representative body to draft a new national charter within three months.

    George Knight

    24 oktober 2012 at 23:59


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: